Kerja keras memang mengeluarkan keringat.. tapi tak ada orang yang mati tenggelam dalam lautan keringat.

Anak Menantu : Esok abang dah balik Algeria, Sabtu pagi Angah balik asrama, petang Along pula….tinggal berdua dengan Intan.

Emak Mertua : Tak payah sedih2, mak pun tinggal sorang…. bla…bla… zaman mak muda2 dulu pun selalu kena tinggal…masa bapa mu pergi sawah. Masa tu bapa naik basikal dari Sabak Bernam ke Sungai Besar ulang alik bila musim bersawah. Bapa bawa balik padi ulangalik 2 kali kayuh basikal .Bla…bla…bla… orang Jawa memang tradisinya keluar bekerja tinggalkan keluarga. Biar susah waktu muda, senang kemudian hari. Embah-embah dulu datang meneroka buka tanah hutan kuat kerjanya…. Emak redha anak-anak mak kerja jauh. bla…bla…bla….. lagi pun kita bergantung pada Allah bukan pada manusia…. berserah diri pada Allah, mohon perlindungan mohon pertunjuk dariNya.

Anak Menantu : Yelah mak….


Kujie – Nak jadi seorang yang gigih, kuat semangat dan berfikiran positif seperti emak

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Kak kujie…saya pun baru kat blog ni…saya pun berjauhan dengan keluarga, bagi saya sebagai anak lelaki kena berhijrah dan bawak balik kebahagiaan untuk keluarga suatu hari nanti…
    Jom terjah post menarik dari rashid ..(Kongsi) Malas, Malas, Malasnya Aku.My Profile

  2. salam.. saya baru pertama kali sampai blog ni.. tersentuh hati baca entry ni.. ye, setiap kerja keras tu, pasti ada balasannya.

  3. setiap kali baca tulisan kak jie rasa sangat tenang dan damai!
    terima kasih kak jie! 😀
    Jom terjah post menarik dari kella ..Insafi Diri..My Profile

  4. kagum betul saya pada kak jie…:)
    Jom terjah post menarik dari Kancilbiru ..Terima kasih Nuffnang!My Profile

  5. nak merantau jauh kena cekal. orang sekeliling pun kena turut sama cekal. 🙂
    Jom terjah post menarik dari beliamuda ..Melangkah Melepasi 500 Tulisan Papan KekunciMy Profile

  6. Mohd Hafiz says:

    saya sudah bersedia untuk merantau mencari ilmu.. sayang jodoh belum sampai lagi untuk merantau jauh..

  7. owh saya masih belum bersedia nak tinggalkan isteri. meskipon untuk dia balik berpantang ke kampung. masa tu sunyi la kan.. walaupon ade talipon.. tapi masih jugak tak same macam tengok hari-hari… lain situasinya…

    P/S: bla..bla..bla… panjang betoi tarbiahnye ye kak jie. hehe
    Jom terjah post menarik dari Kreuger ..My Water Moment – Part 2My Profile

    • masa kak jie muda2 dulu pun tak pernah kena tinggal….setiap site kami ikut pindah

      rasanya lebih 10 rumah sebelum menetap spt skrg…skrg ni pun sebab anak2 dah besar dan rasanya suami perlu untuk mencapai cita2 peribadi dia

      sebenarnya mak berbla..bla..bla…campur2 cakap jawa…hehehe

      faham tapi tak pandai nak tulis

  8. angriani says:

    Salam kak jie…semoga semoga sentiasa tabah dalam apa jua keadaan…

  9. laa..jawa ke..dah jumpa ponaanla nie..sekapal la kita..jawa sabak jugak…
    Jom terjah post menarik dari razis ..Gelagat Penyokong Di World Cup 2010My Profile

  10. mmg kena kerja keras pun.. dan kena gigih… tapi tul, org dulu2 mmg kerja betul2.. tgklah ayah kita camner.. bila dah pencen pun tak reti duduk diam2.. asyik nak cari kerja utk dibuat jer..

  11. adamfaiz says:

    Duduk berjauhan memang sedih..tetapi ia juga menguatkan kasih sayang, menambah rindu dendam so bila bersama, setiap detik amat berharga

  12. btol2..janji berfikiran positif…huhuhu
    Jom terjah post menarik dari jmr ..Antara Kisah Taufan Kota Damansara & Seharian takde entriMy Profile

  13. nak lagi kuat semangat kena jadi expat k jie. baru tahu kuat semangat ke idak. hehe 🙂
    Jom terjah post menarik dari KNizam ..Asam Pedas Kepala Ikan Merah Sambil Tengok Game BanzaaaiiiMy Profile

  14. denaihati says:

    Bila ALLAH kita utama pasti tenang jiwa ini kerana di sana pun kita jumpa ALLAH yg abadi..manusia hanya sementara…

    p/s : saya merasai apa yg dirasai…semuga tabah…

  15. insyaAllah…moga ketabahan itu akan diperolehi. Kadang2 mungkin sebab keadaan semasa tidak sesusah mereka… 🙂
    Jom terjah post menarik dari epel ..10 tahunMy Profile

  16. kepingin mahu jadi setabah emak……

    tapi sy banyak mewarisi ketidaksabaran bapak…. hmmmm

    uhh positif2
    Jom terjah post menarik dari ~mrs azmi~ ..Saya sedang…..My Profile

  17. me pun tinggal sorang uoolsss.. ekeke
    Jom terjah post menarik dari en_me ..jabulaniMy Profile

  18. Salam Jie!
    Saya juga akan tinggal seorang.Wan kat Institut Perguruan dan Mat akan ke UITM.Inilah pusingan roda kehidupan.
    Jom terjah post menarik dari Yatie ..TudungMy Profile

  19. jawatan kosong says:

    betul tu, kerja keras memang keluar banyak keringat..
    Jom terjah post menarik dari jawatan kosong ..i.Pac Manufacturing Production Technical SpecialistMy Profile

  20. yeah..insyaAllah..moge terus gigih..

    teringat jua pada abah yang sentiasa gigih berusaha mase mudanya..
    Jom terjah post menarik dari hafizmd ..Piala Dunia Afrika Selatan baru saja bermula, tapi..My Profile

  21. moga kuat semangat, sebab orang jawa memang kuat semangat
    Jom terjah post menarik dari klcitizen ..Sha yang unguMy Profile

  22. beruntung masih ada emak mertua….
    Jom terjah post menarik dari zielie ..Laluan pintas Bukit FraserMy Profile

  23. Bestlah ada mertua yang memahami…
    Saya tak tau lagi.. Bayang pun tak nampak

  24. mama.embah tu apa? T______________T
    Jom terjah post menarik dari yonna ..Friendship Quotes #1My Profile

  25. ibu memang idola,
    kadangkala kita rasa tak mampu jadi seperti ibu,
    nanti anak kita merasakan perkaranya sama..
    berkesinambungan..
    Jom terjah post menarik dari cikgu isza ..Tugas khas – Mengubah buah-buahan, hidangan meja pengantin, sambut pengantin, jemput tetamu menepung tawar… silalah -silaMy Profile

  26. huhuu sob sob sob sedih macam ditinggalkan kekasih
    Jom terjah post menarik dari x-po ..FILEM 2 ALAM: DR ROZMEY, GILA ATAU WARAS?My Profile

  27. etomyam says:

    pastinya ada hikmah yang tersendiri ni 😀
    Jom terjah post menarik dari etomyam ..WP Tutorial: Kod Mudah Log In Wp-AdminMy Profile

  28. moga anak menantu itu terus tabah..

    ‘cuba mengaitkan gambar ayam menetas dengan cerita’ 😉
    Jom terjah post menarik dari chekgu naman ..Dari Kotak Spam ada Phishing Durjana!My Profile

  29. sabar ye kak jie. jangan sedih sangat… nanti saya pun rasa sedih. ;-(

    —nanti dpt berkumpul sama2 lagi..
    Jom terjah post menarik dari Amir ..Saiful Apek Ditahan Polis Kerana DadahMy Profile

  30. salam kak kujie..
    alhamdulillah..
    tahniah moga jadi wanita yang
    tabah seperti ibu anda…
    Jom terjah post menarik dari zulkbo ..Mahalkah Senyuman Dan Ucapan TERIMA KASIH Kita?My Profile