Masam manis rambai berjurai

Bila kali terakhir makan rambai ( Baccaurea motleyana) ? atau dalam bahasa Thai – mai-fai-farang? Rasanya lebih 10 tahun saya tidak merasa manis masamnya rambai

Sebenarnya dalam 2 minggu lepas saya ada bertanya kakak yang jual buah,Β  ada tak rambai.Β  Dia cakap kalau ada, dia gantung depan gerai ye.

Ha ha ha…macam orang mengidam. Sangat manis masam

Kredit : Tangan Angah sebagai model.:lol:

Intan dan Jalur Gemilang di depan rumah petang semalam. Kalau bendera yang diikat serendah itu boleh berkibar penuh, bayangkan bagaimana beranginnya kawasan rumah saya.:grin:

Edit:

Sebenarnya sudah seminggu award ini saya terima dari ~cHiQuE tetapi maaflah kerana baru minggu ini berkesempatan untuk mengambilnya. Baru balik dari Sukan Olimpik Beijing

Terimakasih Chique yang comel.

Ini award ke-2 yang saya terima dari Eida Sorang yang simple… apa ader dia bedal.. tak banyak songgeh! Seorang Blogawanita yang aktif kerana baru berusia 2 bulan tetapi sudah 82 postingnya.Β  Terimakasih daun rambutan, kecil tapak tangan padang bola saya tadahkan :lol:

HARI KELEPASAN AM NEGERI PULAU PINANG PADA 26 OGOS 2008

Adalah dimaklumkan bahawa Pihak Berkuasa Negeri Pulau Pinang telah membuat keputusan bahawa tarikh 26 Ogos 2008 (Selasa) diisytiharkan sebagai Hari Kelepasan Am bagi Negeri Pulau Pinang.

 

Selamat Mengundi OrangΒ² Permatang Pauh!

22 Replies to “Masam manis rambai berjurai”

  1. Salam k’jie…
    Su pun dah lama tak makan rambai. Lamaaa… sangat. Masa sekolah rendah dulu, su penah makan sampai tak ingat dunia… pas tu terseksa di dlm jamban…. tobat tak nak makan banyak lagi dah lepas tu. huhu

    blockquote>>>> Salam Su,
    Lamanya kalau zaman sekolah rendah tu..
    entah ingat ke tidak rasa dia macam mana…
    mmg pun…makan banyak2 satgi sakit perut

  2. buah nie leh la tahan. ade gak kat belakang umah dulu. tp jiran punye. dahan n buah masuk pagar ET. rembat je la. huhuh!

    blockquote>>>> katanya kalo masuk dlm kawasan kita, mmg kita leh ambek pun
    kena telan terus ni…gigit nnt masam πŸ˜†

  3. iye kak Jie.. sayur masak lemak putih.. diorang kata lah sedap.. neeza tak pernah lah tengok dan makan lagi πŸ˜€

    blockquote>>>> kena cepat2 masak bila petik la kot
    sebab buah ni..bile dah lepas 24jam tu…kulit dia layu je..
    ee…nnt2 bile2 kita try ye

  4. jiran2 saye pun dh ramai yg ngibar bendera nih…

    agaknye saye pemangkin dorg nk ngibar kot…
    kiri kanan dan start ngibar…

    meh kite ngibar ramai2… πŸ’‘

    blockquote>>>> lorong jalan rumah kak jie
    kakjie sorang je..
    hehehe..mmg padan pun
    lorong ni ade 4 rumah je
    2 kosong.. πŸ˜†

  5. Waaa…
    dah ade bendera laaa…
    yg model bendera tu dpt free skali ke mase beli bendera tu???
    posing cam dlm iklan lak…hehe…

    rambai tu berlambak gak kat umah saye, tp xde org makan, abis hitam je…
    heheh…tatau nk mcm camne… :mrgreen:

    blockquote>>>>model tu..
    dpt 9 thn lepas, tak le free
    bil hospital dekat 3K la juga πŸ˜†

  6. sedap yer tengok rambai tu
    ohhh…de model tak berbayar lak hik2
    ***tak sabar tunggu posa ni… πŸ˜†

    blockquote>>>> model pun kena kreditkan
    dia pun nk royalti gak πŸ˜†

  7. sbb sudah terlalu lm xmkn buah rambai, saya sdh lupa rupa dan rasanya

    ps: rumah saya kurang angin. bahang terasa di waktu mlm πŸ˜₯

    blockquote>>>>epal senang dapat ye..buah ini je yg susah nak jumpa πŸ˜†
    ohhh..datanglah main layang2 kt sini πŸ˜†

  8. πŸ˜‰ kak jie, kulit ramabi yu masak lemak melaka campur dengan ikan cencaru bakar pun sedap tu… πŸ˜›

    >>>wah..banyak betul resepi yg korang tau ye…

  9. saya suka rambai..sedap nye..terasa2 kat mulut nih..

    >>>alamakkk…. ni yg payah kalau mak buyung datang..serba salah pula takut2 dia mengidam..
    susah laki nk mencari πŸ˜†

  10. oooooooo ini yg dia mengidam rupenyerr.. πŸ˜‰

    aku pun lame tak mkn rambai..kalo manis mmg sedapkan.. πŸ˜€

    kecuQ ayaQ liuQ aku jie.. πŸ˜₯ πŸ˜₯ πŸ˜₯

    >>>a’aha…tak de aku mengidam pizza hut ke, kepci ke…cuma mengindam rambai
    sik baik ade minggu ni
    siap pesan dgn kakak yg jual buah tu… πŸ˜†

  11. dulu depan umah kat kg ada gak pokok ni..sedap buahnya…nyam nyam….paling sedap kalau buah rambai +belacan+garam+gula..makan ngan nasi…aduhhhh…sedap nya…. πŸ™„

    >>> tengok dia cerita dah meleleh air liur…tapi tak pernah lagi makan dgn nasi…

  12. Salam Kujie…

    Apa khabar? Lama dah tak singgah sini..

    Buah Rambai…masa kat kampung dulu (Kedah) bersepah
    sana sini sampai tak larat nak makan la ni dok kat Johor
    nak dapat buah punyalah susah..

    >>> Salam…tu la… hargai masa ada
    sudah payah nk jumpa baru terliur2 je kat lidah ni.. πŸ˜†

  13. sedapnya rambai masam manis.. kulit dia orang buat sayur tapi neeza tak pernah makan..

    menariknya jalur gemilang tu berkibar depan rumah kak Jie.. patriotik betul tu.. πŸ™‚

    >>> buat sayur neeza? tak pernah makan pun.
    kulit dia derang buat scrub adalah tengok..
    sental je kt muka…tanggalkan daki.. πŸ˜†

  14. heheheh.last makan rambai last year…
    baru petang semalam tingat kat buah nie..
    sbb kan saya makan goweng pisang kerak dia ada bau cam buah rambai..buleh?

    >>> nak ke?
    sedap gak..buah dia tak de la manis sgt
    biasalah..yg hijau2 sikit tu masam
    yg manis pun ade…
    lor…goreng pisang bau rambai tu…
    hebat…esok2 goreng cokodok
    bau nugget πŸ˜†

  15. Bestnya rambai…lama x makan! Rumah berangin no hal K.Jie, jgn orangnya berangin sudah…hihi πŸ˜›

    >>> tu arr…beli tadi RM 4, anak2 pun pertama kali makan..
    hangin satu badan…lebih teruk kibarnya intan… πŸ˜†
    ribut taufan jadinya πŸ˜†

Comments are closed.