Sebutir mutiara hati

Semalam, bila nak sidai baju terjumpa brooch mutiara sabah Pasar Filipin dalam mesin basuh. Tak pasti macam mana boleh tercampak dalam mesin sedangkan saya tak mencuci tudung dengan mesin.Sebutir mutiara hati saya tertanggal. Bolehkah  itu dijadikan alasan untuk memaksa mengajak suami bercuti ke Sabah lagi?

Pengsan patlima kali pun belum tentu dapat, kan. :wink: Dalam riuh rendah kos sara hidup melambung naik, ada hati lagi nak bersuka suki makan angin.

Semalam saya pergi pasar malam.  Macam biasa saya cari ikan, sayur, ayam dan buah²an.  Minggu lepas tak terasa sangat tapi minggu ini… udang yang lebih kecil dari jari kelingking saya tu  ( nampak tak dalam gambar…. kalau tak nampak, guna kanta  ) sekilo RM 15.  Dulu udang secomel itu boleh dapat sekilo antara RM 8-10.  Itu pun orang Terengganu boleh cakap mahal.


Sotong yang selebar 2 jari kontot saya , sekarang RM 16. Dulu paling mahal pun RM 12.  Janganlah cakap kalau mahal jangan beli kerana ikan yang paling murah pun sekilo RM 9.   Ayam sekilo RM6.  Ikan masin pun mahai.  Tak kan nak makan nasi dengan toyu .

Jadi suami², kalau bagi RM50 , jangalah berharap isteri akan balik dari pasar dengan  barang² sebakul penuh macam bulan lepas ye…

Tapikan….

Abang…. udang dengan sotong kat Sabah murah tau…. :lol:

Kujie ~Seperti biasa, Selasa hingga Khamis saya memang sibuk. Saya ada kelas tadika dari jam 9-11 pagi.  Hari ini giliran saya yang bawa makanan.  Saya masak makaroni goreng, kek cokelat dan karipap juga teh tarik.

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Anonymous says:

    di sabah tak lah semahal itu ikan baru berapa ringgit ,sotong ,udang semuanya ,,,,murah tak percaya marilah dtng semporna sabah ,,, 😆

  2. wah..cite bab toyu ka…bestnya….hitam melekat..tapi sedap ya amat…hehehe

    kristal swarovskis last blog post..Melayu Boleh Collection

  3. selain dari cap maju…kat baling tuh toyu cap angsa sedapkan..dulu2 laa…zaman kekanak dolu… 😛

    Kujie ~ itulah..kalau balik baling mmg cari toyu cap maju, bawa bekal blk sini

  4. toyu kalu tak dak tak sedap la kak kujie…makan nasik n gulai boh toyu…perghhh..

    Kujie ~ nasi hangat2….lagi sedap..

  5. lawo mutiara itew…..

    skunk beli ape ape pon mahal….camne??? dah gaji tak naik! kos sara idup melambung tinggi….alamatnye sikit hari lagi ade la yg buat kebun sendiri….buat kolam ternakan sendiri….bagus kan??? :mrgreen: 😆

    Kujie ~ nak berkebun..baja pun dah mahai… 😆
    makanan ikan, dlm 1 tahun dah 3 kali naik..skrg ni makanan ikan 20kg tu dlm harga rm 38

  6. Anonymous says:

    kak jie, makan nasi dengan toyu sedap apa, toyu cap mudim, pendang mai, ha, ha….
    kak jie la ni RM 100 tu tak dapat apa sangat kalau ke Tesco pun, sardin setin besar dah RM 4.50, meehoon RM 3.15 baru 400 gram. Ikan tak usah cakaplah, macamlah bot nelayan tu banyak sangat guna dieselkan. Ni semua orang tengah yang ambil kesempatan, nelayan tetap dapat untung sikit je. Kita yang parah, ikan termenung kecik RM 8.00 sekilo, double harga.

    zany

    Kujie ~ toyu cap maju pun ada, kt baling tapi tu la..sekali beli lepas tu nk cari payah dah..
    nk ckp mcm mane..nk ubah cara hidup lagu mana lagi
    mmg dr dulu pn berjimat cermat, beli ikan yg paling murah bkn yg paling sedap
    ini kakjie…. keluarga yg susah lagi lah perit.
    kena bersabar byk2..
    ni bkn merungut..cuma nk citer realiti sebenar seorg surirumah.. 😆

  7. kak jie…kami kat johor ni ikan ok lagi tak delah mahal terlampau xxx…mcm kampung kami org dtg jual ikan naik van. Bila pagi depa mai, dia tekan lecong pintu pagar…saja memanggil2 nak mengaut ringgit yg ada dalam dompet kita…hahahaha…Tapi kat pasar malam ada juga harga brg yg cekik darah woooo!!!!!!

    Kujie ~ itulah mat….udang kenet tu dah rm 15…nk telan pun rasa tersangkut kt leher..mahai sgt 😆
    bkn kt pasar mlm..semua tempat pun…mmg dah naik harga..
    rm 50 tu sekali hulur je abis … 😆

  8. pak cik nak uih karipap dgn segelas neskepi tarik?
    apa dah jadi dengan sebut harga konkrit table top yg pak cik mintak tu? :p nak kene babab?

    Kujie ~neskepi tak de arr…teh je ade.
    ari tu org dah dtg umah nk ukur, pakcik tak de..kunci rumah rapat..

  9. tak perasan pun mutiara tu dah tanggal kak Jie.. tapi, kalau nak jadikan ia alasan untuk gi Sabah.. boleh ajeee…:D

    Mak oiii!! mahalnya udang dan ikan!! kalau tak silap neeza la.. udang kecik cam tu sebelum neeza gi Saudi dulu.. sekilo dalam RM4 @ RM5 ringgit aje kat Kuantan.. Sotong pun gitu.. memang duit RM50 takde makna sangat sekarang kan..

    Kujie ~ itulah yg di cari, segala alasan..boleh dikaitkan dgn udang dgn sotong..hehehe 😆
    itu kita baru cerita, udang,ikan, sotong..belum benda2 lain lagi…

  10. Sian sotong, udang dan mutiara dijadikan alasan seorang isteri untuk membodek suami… ha ha ha. Acah aje Jie. Soalan (siap angkat tangan). Toyu tu apa?

    Kujie ~ 😆 😆 tau dak…satu persamaan antara sotong, udang dan mutiara > berasal dari laut..hehehe 😆
    Toyu tu ape.. soya bean sauce..hehehehe 😆
    yang dah jadi hitam…

  11. cikgu panji says:

    Nak ikut gi kelas boleh tak? Nak rasa makanan yg sedap tu…

    Kujie ~ sik bek bukan nk ikut p Sabah..kalo nk ikut,pakat kena berenanglah… 😀

  12. betul tu kak..org lelaki kalo kita pi pasar ingt kita nih boros sgt…pastu sy bg dia beli..br dia tau..azab nye kepasar mmg rm50 pun x cukup kan..sabo je lah

    Kujie ~ tapi kalau mmg ada RM 50 je, jgn lah merenget² memberontak tak nk g pasar pula…pandai²lah nk berjimat..beli yg perlu saja ..kena kuat ikat napsu skrg ni 😆

  13. adik ipar saya kerja di pasar borong selayang. balik pepagi biasa dah bawakan ikan/sayur ke rumah. untung betul depa berdua tu… kekadang dapat jugak menumpang tuah… alhamdulillah..

    Kujie ~ itulah bahagian masing².. mcm juga nelayan… dia pun dpt bahagian utk dia…yg peritnya pengguna mcm kita nie

  14. hg boh gam gajah bole pakai balik 🙂

    sotong dah mahal jie kat sini..udang masih ok kot.

    hg tau smlm..aku lalu kat jln ums..aku tanye laa durian yg kat tepi jln tu..adehh depa juai emas ke aper..

    sekilo durian rm25,rm18,rm15.hg bayangkan punyer penipu depa.takan laa begitu mahei.last year baru rm10 jek.

    apapun aku doakan depa kaya jadi hartawan laa buat mcm gitu.

    Kujie ~ hari tu aku p sana beli udang kering tu..sampai laaaaaa ni tak abis2 lagi
    durian…hg tak tgok ke isi dia kaler apa?
    warna mas , kan… he he he
    dia jual, kita pembeli…kalau kita tak setuju
    tak de lah akad jual belinya
    tapi …….terliurlah pula nk tahan godaan…
    bau…dan rasa… 😆

  15. cuba terai test uji dulu, cer usha, dia nak tak gi Sabah?

    Kujie ~sy takut dia yg pengsan dulu 😆

  16. Hasbullah Pit says:

    Giliran kakjie hantar makanan ke PASTI hari rabu gak?

    Kujie ~ PASTI setiap hari

  17. Semua dah mahal. Baru je pagi tadi intan beli ikan sikit dgn sayur. Itupun dah rm 15. Pingsan ler mcm ni..huhu :roll:

    Kujie ~ org yg biasa membeli mmg tahu bezanya harga sekarang dgn dulu
    org yg tak tahu…
    cuma bercakap harga dah mahal
    ttp tak merasa..
    tak tempuh pengalaman tu sendiri..

  18. Walaupun org cakap harga ikan/sotong mahal..saya masih tak reti nak bezakan sebab sampai sekarang asyik kutip lauk dari rumah mak kat Pekan…huhu..bilalah nak berdikari ni…

    Kujie ~ orang ada ketiak mak ..hehehehe

  19. jiji: mee udang kat kuala sepetang..amat best..

    kak jie: saya smlm membeli groceries kat tesco..mmg gerun tgk rege semua..tapi kene gak beli..nnt nk makan apa lak..hehehhe..

    Kujie ~ mak² buyung ni bercerita pasal mee udang pulak..hehehe
    itulah… kalau org yg tak biasa pergi pasar, tak tahu harga semasa, dia bercakap harga dah mahal…barang dah mahal..tapi dia tak tahu mahal tu dalam berapa harga..kebaikan itu dalam berapa ringgit…
    banyak bezanya..
    dulu RM 12 sekarang RM 16…naik RM 4 tu……….banyak tau!

  20. teringat mee udang… balik perak last weekend tak sempat merasa lagik.

    Kujie ~ udang ciput mcm tu dok dlm mee, tenggelam tak nampak…huhuhu

  21. saya gie pasar utk tolong angkat barang..kalo time x balik kg..x penah gie pasar..xtau harga barang camne skarang..kalo beli lauk time lunch…mkn 1 lauk..tp terase gak naik sbb slalu mkn 2.50..skarang dh jd rm2.70.. 😥

    Kujie ~ time kakjie bujang2 dulu pun tak ambil tau sgt semua ni..tapi bila dah kahwin dah jadi menteri rumahtangga mmg kita akan tau semua benda ini ….. itu perubahan hidup..normal.

  22. cantek je mutiara tu… huhu. syg satu dh tertanggal, tapi still nampak cantik brooch tu 😀

    alahai, nnt klw diya jd mak-mak msti lg mahal harga barang dari sekarang… huhu [konon jd mak2 lah kan. hehe]

    Kujie ~ itulah Diya..mmg sayang..cantik…. sesi puji diri sendir pulak… 😆
    amboiiii..kena kawen dulu, kurang2nya setahun baru boleh jadi mak2…