Selesaikan Keutamaan

majlis khtatam al quran

Alhamdulillah…majlis telah selesai pagi tadi.

Baru nak luangkan masa sediakan persiapan raya serba ringkas untuk suami dan anak-anak. Sebelum bercuti panjang, perlu jelaskan bayaran KWSP, Kad Kredit, Rumah, Kereta dan segala bil-bil utiliti ( Telekom, Celcom, Maxis,Astro, TNB dan Syabas )

Bila dah selesai urusan ni, kejap lagi nak keluar beli persiapan sikit. Kuih raya pun belum buat.  Nak juga sediakan serba sedikit untuk keluarga.

Mak-mak ni dalam kepala dah dapat bayangkan menu dan bahan-bahan untuk di masak bagi menyambut hari raya nanti.  Ayam berapa ekor, daging berapa kilo, santan berapa biji, bawang , halia , lengkus, serai….dan seribu satu mak nenek.

Jadi kalau korang nampak orang perempuan lebih sibuk buat persiapan, terimalah hakikat, dia bukan siapkan untuk diri sendiri tetapi untuk seluruh keluarga, mertua dan ipar duai.  Tak perlu nak perli-perli dengan sinisnya , terimalah dengan redha bahawa kita saling melengkapi.

©kujie – eeehh… mungkin perempuan lain tak sibuk seperti saya… mereka tak perlu uruskan semua ini.

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. dah memang jadi lumrah begitu. kalau tak ada yang jadi tukang sibuk ni, tak meriahlah raya jawabnya. kiat patut hargai mereka ni sebenarnya
    Jom terjah post menarik dari master slave ..Cara Optimize Gambar Dalam BlogMy Profile

  2. Sibuk…wpun rumah mertua dan mak sejengkal, tetap nak msk ckit utk tambah juadah. Seronok menyibuk kan diri. Sbb dah terbiasa lauk banyak bila raya. :d. Ikutkan terpulang bgmana kita di didik dr kita kecil. Ada yg tak sibuk2 mmg begitula sampai dah beranak pinak. Realiti….. 🙂

  3. Setuju tu yg utama mesti diutamakan .. bil-bil kena bayar kalau tak nanti berpanjangan kisah bil tu. Kalau duit dah terpakai utk raya nak cover balik mau makan bulan tu.
    Jom terjah post menarik dari Denaihati ..Sebab Doa tidak diterima dan zuriat nakalMy Profile

  4. saya pun dah setelkan segala bil TM , ASTRO, duit keter, duit rumah segala bagai bil….org pompuan memang sibuk buat persiapan raya, nak fikir menu apa nak masak kalau tetamu datang…….

  5. setiap tahun biasanya mak2 nih memang sibuk di dapur menyediakan juadah hari raya untuk keluarganya….
    Jom terjah post menarik dari papa mifz ..Jadual Cadangan Waktu Perjalanan oleh PLUSMy Profile

  6. Mmg serebrum dan serebelum mak2 kita cekap berfungsi. Memori terbaik!

    Terima kasih buat mak2 kita yg tak pernah penat tiap2 tahun (tiap masa sebenornya), fikir pasal kita

    selamat hari raya buat kak jie n famili…maaf jika ada terkasar bahasa =)
    Jom terjah post menarik dari hafizmd ..Abang nak baby….| Petua untuk hamilMy Profile

  7. rindunya suasana kampung halaman & keluarga tercinta…
    Jom terjah post menarik dari Wan Fauzi™ ..71,000 Pelarian Rakyat Palestin Kali Ke-2My Profile

  8. Bil dan dan pembayaran sudah dilunaskan kerana tidak mahu menyusutkan fikiran tika sambut Hari Raya. Harap kita semua tidak gopoh didalam menyediakan persedian sambutan Hari Raya.

  9. jangan tunggu lepas raya utk setelkan semua bil..takut nanti x cukup duit..hehe
    Jom terjah post menarik dari Fakarepain ..TAZKIRAH RAMADHAN : MALAM 7 LIKUR AMALAN BIDAAHMy Profile

  10. menunggu masa untuk balik ke Labuan,nak tolong mak apa2 yg patut..huhu
    Jom terjah post menarik dari fahmimustakim ..Kepentingan Google Analytics Pada BlogMy Profile

  11. Bil2 semua dah settle,kuih raya dah siap (buat sendiri)tunggu nak raya jer lagi hihihi…

    *besar pengorbanan isteri sebenarnya 🙂

  12. biasalah. itulah kerja orang perempuan bila hujung-hujung dah nih..
    Jom terjah post menarik dari encik bakul ..Tips Jana pendapatan online dengan Jobdirumah.My Profile

  13. saya uruskan semua tu kakjie , termasuk cat rumah hehehe … bil2 dah selesai baru la lega nak beraya ..
    Jom terjah post menarik dari puanbee ..Resepi Kari Kepala Ikan Sentuhan Orang UtaraMy Profile

  14. selamat ari raya kak jie..hehe eh awal lagi.. tahun depan, den nak responsible tuk parent den, nak tolong bayar bill semua, tapi tu je la, wek kuih kang tah pape jadinya
    Jom terjah post menarik dari zuan ..Majlis Iftar eQurban di Warisan Kaseh, BantingMy Profile

  15. cakap pasal bil ni baru sahaja bayar bil domain hehe
    Jom terjah post menarik dari onlajer ..Contest Mega Raya, Teka Syiling Raya, Menang Duit Raya!My Profile