Siapa tahu nama makanan ini?

Salam semua – Saya dah selamat kembali. Hampir maghrib tadi baru sampai di rumah. Dua hari AFK sangat best. Macam-macam saya buat bersama mak.

Pagi tadi, kala subuh dapat bersalam, peluk mak waktu masih di atas sejadah. Pukul 7 pagi kami 3 generasi ( nenek, mak dan cucu ) dah mulakan projek seperti gambar di bawah


Mula-mula parut ubi kayu. Kemudian campur garam dan cili giling sesedap rasa. Kemudian tempek²kan atas tudung periuk – nipis²


Didih air dalam periuk . Letak tudung periuk yang ada ubikayu di bahagian dalam. Prinsipnya – guna wap air untuk memasak.


1 minit dah masak. Mee maggie pun tak sempat nak kembang.  Kalau belum masak masih ada warna putih ( warna asal ubi kayu )



Keluarkan dari tudung periuk, letak atas daun pisang dan dijemur. Yang tak cantik tu Intan buat…lalalala...kejap lagi dia baca ni menjerit satu rumah!:mrgreen:


Bila kering, dipotong. Siap.  Simpan.  Bila nak makan, goreng macam kita goreng kerepok.

Orang jawa memang kreatif mencipta makanan. Pengalaman pertama saya buat benda ni dengan mak mertua.

Soalan cepumas. Siapa tahu nama makanan ini?

©kujie – tak ada gambar model – model tidak bertudung lengkap, tak elok keluarkan gambar dalam blog.:lol:

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. di tempat kita namanya opak singkong,,sedap sekali rasanya.tanpa bahan tambahan pengawet apapun.
    Jom terjah post menarik dari hanari ..Hepatitis CMy Profile

  2. Anonymous says:

    Wow..bolh tahn jga eh..hehehee….x sbr nak rsa ne..huhu…

  3. opak, tak pernah tahu dan tak pernah rasa.
    .-= Post terbaru beliamuda ..Bacaan Doa Qunut Nazilah =-.

  4. full time blogger says:

    memang sedap benda nih. uhhh..
    .-= full time blogger´s last blog ..How to become a Good Liar? =-.

  5. tak penah makan.. nak sikit.. pe rasa die kak jie?
    .-= fiezaradzi´s last blog ..Creative Youth Blog Program =-.

  6. opak ni…lamo tak makan ni.. mana ader jual? nak beli laaa….

  7. (Yang tak cantik tu Intan buat…lalalala…kejap lagi dia baca ni menjerit satu rumah!)
    lucu bila imagine situasi tu…huhuhu.. Jgan marah Kujie… Mintak opak sikit bleh? nak rasa..hehe

  8. Eh, dah siap ke tu kak?
    Dah boleh makan? Tak yah goreng dulu ker? Huhuh~ 😯
    .-= Mommy Pinky´s last blog ..Kenduri Kecil di Rumah Kami Untuk Yang Telah Pergi dan Bakal Dilahirkan =-.

  9. macam sedap je..
    .-= ariff´s last blog ..Popularkah? =-.

  10. jawa moden mana kenal makanan nih, phringles kenal ler
    .-= akuvision´s last blog ..Precise Portion Electronic Pet Feeder =-.

  11. yang pastinya kuih itu tak lekit di tangan dan cair di mulut.. hehehhhe

  12. walaupun anak jawa tapi tak kenal makanan tuuuuu!! 😳 😳
    .-= ~mrs azmi~´s last blog ..opis terbakar!! =-.

    • eee..jawa ke?
      mcm tak ngaku je..hahaha

    • Azizuan says:

      orang jawa tak kenal, y bukan jawa lg la..haha..ingat papedom mula2 td..hahahha
      .-= Azizuan´s last blog ..Pilihanraya Kecil Menguntungkan Rakyat =-.

  13. pertama kali tahu kuih nih! opak namanya?

    cam best je? mana leh dapat nih…

    tengkiu .. tambah lagi 1 ilmu.. kuih kuih..
    .-= kella´s last blog ..Selamat Hari Mama, Emak, Ibu, Ummi… =-.

  14. TMUkmkd says:

    huh. aku orang jawa pun tak pernah buat benda ni haha
    .-= TMUkmkd´s last blog ..Blog Informasi Sukar Untuk Dikekalkan =-.

  15. best nye buat sendiri… Maria beli je yg dah siap…

  16. Tak pernah tau nama kuih ni. ingtkan papadom.. tp cam pelik lak cara buatnye…

    yeay, dpt ilmu baru mlm ni. 😉
    .-= Ryehanna´s last blog ..1 BULAN. =-.

    • tradisi sgt kan

      tapi ada tips canggih di situ…bayangkan ada yg bertanya

      dah letak macam tu (terbalikkan tudung periuk ) benda tu tak jatuh ke?

      tgok betapa pandainya org dulu2 berfikir

  17. mokteh says:

    wah!!
    kak jie…saya baru tau ni
    tak pernah jumpa pun makanan ni
    macam sedap je wat makan sambil tengok tv
    .-= mokteh´s last blog ..Adam Lambert, Iron Man 2, Dan Setahun Yang Lalu =-.

    • nasib baik singgah kt blog kak jie kan
      kak jie pun pertama kali juga…tengok dan buat sendiri

      untung balik kampung minggu ni…

  18. pernah dengar nama..tapi tak pernah cuba..
    .-= Bb Hussain´s last blog ..My Mother =-.

    • opak tu orang jawa yang panggil
      nama standart dia kak jie pun tak tau

      • kak jie: kalau dah jawa punya makanan, orang melayu ke, org putih ke, org hitam ke, kenala panggil opak jugak. Kesian kat org Jawa nanti, penat bagi nama pastu org lain sedap2 tukar..

        sy hanya memperjuangkan hak bangsa Jawa..hehehe

  19. denaihati says:

    Makanan tradisional ni memang semakin hilang dalam minda bawah sedar generasi muda dan pasti akan terus hilang dari dunia jika tidak ada tindakkan sewajarnya.
    .-= denaihati´s last blog ..DS Najib terjah Denaihati melalui blog 1Malaysia =-.

    • sebelum ke Algeria, abang ada usahakan tepi rumah tu tanam ubikaju dari benih yg terbaik… tak sempat nak habiskan projek, dia pula yg ke sana

      jadi mak yg teruskan… byk yg anak2 belajar bila balik kampung

  20. Salam,
    Terima kasih, tunjukkan benda yang tak pernah saya tahu ni. Macam mana cara nak makan ya?

    Selamat Hari Ibu 😉
    .-= Anyss´s last blog ..Ibu…Engkaulah Ratu Hatiku =-.

  21. student says:

    KakJie, nampak mcm sedap tuuu… :mrgreen:
    .-= student´s last blog ..Hadiah hari ibu =-.

  22. opak buatan opah pasti rangup dan sedap, bleh terus di makan begitu saja ke?
    .-= kenari´s last blog ..Ulat gonggok tak ada gigi =-.

  23. tak pernh dgr pun name mknan tu kak….rasenye mkn pun x pernh kot 😀

  24. kuih ape benda ni???x pnh tgok pon org jual..opah awk pndai bt kuih..hehe
    .-= ajuera´s last blog ..I dressed so spicy hot, but why no Taxi stops for me? =-.

  25. rasa macam pernah makan opak ni..tapi dah lama sangat..kena makan lagi baru boleh ingat rasanya.. 😀
    .-= Faizal @ FTN´s last blog ..Mother’s Day Special – Songs for Mama =-.

    • ade jual tapi bentuk je lain
      bulat2 sebesar pinggan tu..
      yg tu dah siap di goreng
      telan je
      yg ni mak potong2..kena goreng dulu

  26. opak???
    xpernah dgr pun..
    heheeee
    .-= mie´s last blog ..:: kenapa perlu pakai pampers :: =-.

  27. Wah sedap nampak, tak pernah jumpa kat pantai timur benda ni
    .-= GreenLava´s last blog ..Adding Facebook Like/Fan box to blogger =-.

    • mungkin panggil dgn nama lain kot
      atau bentuk lain2

      sbb selalu yang org jual bentuk dia besar mcm pinggan :mrgreen:

  28. salam,
    arwah opah rajin buat dan kami cucu-cucu rajin menghabiskannya.. bila arwah opah dah takde.. maka ianya terkubur begitu sahaja.. tetiba rindu kat opah..
    .-= cikgu isza´s last blog ..Abah beri mesej suara sedih dari mak =-.

    • untung ada kenangan dengan Opah… Kak Jie pun baru ni saja tau benda ni…

      sebab tu nak share – utk dikongsi dgn generasi skrg

  29. baru hari ni tahu kewujudannya.. 😆
    .-= Lan Bingka´s last blog ..Sedap dikejut penyangkut baju =-.

  30. First time tengok… :mrgreen:
    Masa Iza pi jalan2 Surabaya tahun 2006 tak nampak lak menda ni, hehe. Atau Iza dah makan tapi tak sedar hahaha.
    .-= iza~de~bintang´s last blog ..Kasihmu Hangatkan Diriku Selalu… =-.

  31. ingatkan papadom… hehehe
    .-= Hajib´s last blog ..Slamat Hari Ibu Mak… =-.

  32. kie-yu says:

    kueh opak~
    weeee 😉

  33. memang sedap pun kujie…
    pas ni boleh bukak kilang opak pulak a kujie..
    pembantu dah ada tu.. si intan payung
    .-= klcitizen´s last blog ..menjana pendapatan dari internet. =-.

  34. uit,nape xpenah tau nih…kampung sy kat kawasan org jawa2 lagi haha…xpenah jumpe pon
    .-= rina´s last blog ..Sepanjang masa Drama niiiii je =-.

  35. Fazreen says:

    opak ni…hehhe…

  36. saya x taw la kuih apa…. huhu

    • nama dia OPAK – nak makan kena goreng dulu ni

      ade jual tapi selalunya bulat2 besar pinggan tu 😆

  37. Salam kak jie…kalau orang yang duduk kampung (dan bandar/pekan) mesti tau makanan tu, kalau tak silap dari pandangan mata ku ini, itu kita panggey “opak ubi”….betui kaaaa?…Secara jujur yea, saya tgk sekali imbas, tak klik pun pic tu…pstt, mak saya buat tu dulu sebagai kudapan…Sedap juga dalam adunan opak tu kita campur dengan ketumbar/jintan/bawang putih (optional) yang ditumbuk sederhana halus…phewwww!!, haus tekak, minum oren kejap.. 😀
    .-= ah mat gebu´s last blog ..KONTROVERSI – KENAPA "BABI" JADI BAHAN MENCARUT. =-.

  38. opak….?

    kenapa saya tak tau pun. mak saya jawa..or mungkin saya tau makan saja. kehkeh
    .-= nursarah´s last blog ..The Mines. (entry bergambar) part I =-.

  39. resepi org jawa ke ni? mak saya tak penah buat pon.. sedap ek? 😮
    .-= Anarm´s last blog ..Pasang Button Facebook Like di Blog =-.

  40. oohh..opak..abah saye jawa tak pernah bagitau pun..hmmm
    .-= bH´s last blog ..Selepas 100 =-.

  41. Sir Marcello says:

    macam kerepek je…mesti best kunyah time tgk movie :mrgreen:
    .-= Sir Marcello´s last blog ..Permohonan Maaf Dari Aku =-.

  42. nama dia opak. saya mmg tahu pun. huhu…. =p
    .-= paeh´s last blog ..Mari Guna #Hashtag Di Twitter =-.

  43. opak siap? HAHAHAHAHAHHAHA sedapnyaaaa.

    😯
    .-= Rara´s last blog ..Kerana rokok =-.

  44. wahhhh mcm emping la
    .-= KNizam´s last blog ..Cucur Udang Alor Gajah di My Asam Pedas Shop Linda Onn Ampang =-.