Apa Fungsi Plastik Yang Digantung Pada Pokok Kelapa Sawit?

pokok kelapa sawit

Selalu nampakkan?

Kenapa? #soalanserius

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. salah satu sebab adalah untuk memastikan sawit tersebut telah dibaja. Pemilik sawit masukkan baja dalam beg plastik (bilangan adalah mengikut jumlah pokok sawit).

    lepas tu dia upah orang untuk membaja sawitnya. Jadi pekerja yang sudah membaja sawit harus mengikat plastik pada pokok menandakan telah dibaja. Ini salah satu cara supaya tak ditipu oleh pekerja yang tak bagus.

    Untuk next round guna warna beg plastik yang berlainan. hehehe
    Jom terjah post menarik dari hujanpanas ..10 Tahun SahajaMy Profile

  2. Harini dapat ilmu baru pasal kelapa sawit 🙂
    Jom terjah post menarik dari Naimah Wahab ..Kisah Sakit Sendi Lutut Dan RawatannyaMy Profile

  3. Ho..menarik juga jawapan yang terkumpul daripada komen-komen yang ada.
    Jom terjah post menarik dari adikensem ..Wordless Wednesday – iGotravel.myMy Profile

  4. na takutkan binatang dr rosakkan pokok tu kot
    Jom terjah post menarik dari blogger lelaki ..Cara Mengetahui Handphone Samsung OriginalMy Profile

  5. simpel sekali postingannya, mungkin aja buat menampung air embun
    Jom terjah post menarik dari cara diet aman ..Manfaat Air Putih Atasi JantungMy Profile

  6. Tak pernah pula nampak ada plastik mcmtu kt tmpt sy..
    Jom terjah post menarik dari amir zahari ..Bubur Nasi Pengikat SeleraMy Profile

  7. Sama fungsi macam orang-orang kot kak?
    Jom terjah post menarik dari profhariz ..Penyakit Jantung Koronari dan Pilihan RawatanMy Profile

  8. ada kemungkinan juga plastik tu terbang ditiup angin, lalu tersangkut pd daun sawit, semuanya serba mungkin he he
    Jom terjah post menarik dari artkreatip ..Belajar AutoCAD – Command Asas 2DMy Profile

  9. tak berapa nak tahu sangat pasal benda nie, tapi biasanya kalau bungkus pasal plastik ataupun kertas nie supaya tak dirosakkan serangga tapi takkan kelapa sawit pun kena macam nie jugak. Jarang nampak.
    Jom terjah post menarik dari Bahrain ..Amalan Untuk Mendapatkan Rezeki Yang MurahMy Profile

  10. ada banyak fungsi sebenarnya mengikut penroka felda

    1. Untuk menghalau serangga/binatang yang akan makan tunas
    2. Untuk pembajaan
    3. Untuk menanda pokok yang berpotensi untuk serangga musnahkan
    4. menanda kawasan sempadan antara blok kawasan peneroka lain.

    -anak felda-
    Jom terjah post menarik dari fendy ..Kisah Orang Gila Azan Di SurauMy Profile

  11. buat tanda pokok baru nak tunas agaknya.
    Jom terjah post menarik dari Izwan ..Selesai Outstation Di Kuala SelangorMy Profile

  12. untuk halau serangga agaknya…

  13. sebelah dan belakang rumah mertua PM dikelilingi pokok kelapa sawit , tapi tak kelihatan pulak sebarang plastik kat pokok tuh…
    Jom terjah post menarik dari papa mifz ..Pengalaman di Little Big ClubMy Profile

  14. Tak tahu pulak ada fungsi diletakkan plastik tu. Nak kata baja sudah tentu bukan. Besar kemungkinan ada kena mengena dengan mengawal serangga dan makhluk perosak terbang seperti belalang yang suka potong pucuk…
    Jom terjah post menarik dari Shubhi ..Takut mati makan lemangMy Profile

  15. hahahah….. ayah saya guna utk tanda kawasan je kak jie… saya ikut dia gi tabur baja masa poko besar tu… dia suh ikat kat line sempadan.. senang nak tau…itu wa punya kawasan hahhaa… siap gunting plastik tu panjang2.. nak bagi beza ngan tanah sebelah….

  16. ya, mungkin utk serangga, kumbang yg tebok dan mkn umbut sawit
    Jom terjah post menarik dari artkreatip ..Belajar AutoCAD – Command Asas 2DMy Profile

  17. kalau tak silap plastik tu ada racun utk kumbang, so kumbang tak makan pucuk sawit tu. ada juga orang guna baldi… kalau tak silap leeee hihi

  18. kurang arif mengenai pokok kelapa sawit, may be nak ada satu perangkap kot….
    Jom terjah post menarik dari sukma ..Cerita KOMANDO Di Pagi RayaMy Profile

  19. Tak pasti pulak,baru pertama kali tengok,semua pokok ker ada?
    Jom terjah post menarik dari azman ..Template Foto Besar Untuk Blogger dan Foto BloggerMy Profile

  20. Tak tahu pula fungsinya sebab ada tanam pokok kelapa sawit tetapi tidak pernah gantung plastik.
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Wordless Wednesday – Bunga liar dan Lebah JantanMy Profile

  21. kat rumah ada kelapa sawit .. tak pernah pula balut dengan plastik…
    mungkin kat sana banyak tikus kot? biasa tikus suka merosakkan kelapa sawit..
    atau mungkin serangga..

    huhuhuh. tak ambil tau sangat pasal kelapa sawit walaupun bapa tukang angkat n penanam kelapa sawit.. kena belajar ni
    Jom terjah post menarik dari zool ..Wordless Wednesday #Berhenti Cari AlasanMy Profile

  22. sy rasalah, nk halang binatang lain dr pokok tu kot…
    Jom terjah post menarik dari Khairil Mazri ..Wanita Ibarat Rumput SemaluMy Profile

  23. Perangkap serangga mungkin.
    Jom terjah post menarik dari hafizrahim ..Nasi Dagang Mood RayaMy Profile