Turap Menurap Berturap

projek menurap jalan


About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. tak pernah jumpa lagi papan tanda mcm ni..mungkin tak ambil berat mcm kak jie buat ni kot..tu sebab tak perasan ada jgak papan tanda mcm ni..hehe
    Jom terjah post menarik dari Hafizul ..Bungkusan Apa Ni? Cam Pelik JerMy Profile

  2. adeh. xkan JKR xbg satu standard utk perkara yg perlu diletak di papan tanda tu kot?
    Jom terjah post menarik dari Ekspresi Ruang ..Hamilton Scotts: Memparkir Kereta Mewah Di Aras 14 Kondominium Serendah RM24 JutaMy Profile

  3. Biasa sebut, tp mmg jarang jumpa dalam tulisan…lawok pulak bila bacanya =)
    Jom terjah post menarik dari hafizmd ..E-book Pilihan:Tak Kenal Maka Tak CintaMy Profile

  4. iza~de~bintang says:

    Kalau ikut pengalaman Iza yang sedikit masa belajar Bahasa Melayu tingkatan 6 dulu, imbuhan “menge” hanya boleh dipadankan dengan perkataan yang ada 1 suku kata sahaja.
    Contoh menge-bom dan menge-pam.
    Dalam kes ni, mengetar tu tak salah, cuma tak biasa pakai saja, tu yang jadi lawak. Betul cakap Kak Jie, biasa orang pakai menurap.

    *kena tanya cikgu BM yg bertauliah hehe.

    • akhirnya ada yang datang memberi pencerahan… berkongsi maklumat
      sebenarnya perkataan ni selalu disebut, cuma agak jarang dilihat dalam bentuk tulisan.

      carian dalam DBP , mengepos ,mengebom , mengepam , mengelap ada
      tetapi utk carian mengetar tak ada.
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Tambatan D’raja Dan Menara TinjauMy Profile

      • iza~de~bintang says:

        Ermm baru perasan, ayat Iza tu terbaliklah Kak Jie ^^
        Bukan imbuhan β€œmenge” hanya boleh dipadankan dengan perkataan yang ada 1 suku kata sahaja.
        Sebaliknya perkataan 1 suku kata hanya boleh dipadankan dengan imbuhan “menge” untuk menerangkan kata kerja.
        Lupa, maklumlah mengaji zaman muda2 dulu πŸ˜‰
        *blushing : malu sekejap*
        Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin πŸ˜€

  5. Saya tidak mengerti dengan kata mengetar, artinya apa ya..

  6. org jawa pn panggil mengetar jgk…
    skrg byk kerja2 menurap jalan menandakan pilihanraya dh semakin hampir…

  7. Bahasa baku tu .. hehee ..
    Jom terjah post menarik dari puanbee ..32 Tahun Tak JumpaMy Profile

  8. mengetar jalan? Kalau dengar org cakap boleh faham kalau lihat org tulis lama skit nak tangkap kan
    Jom terjah post menarik dari lewis ..Berapa Harga iPad Mini Di Malaysia ?My Profile

  9. Sempat Kak Jee snap papan tanda ni… πŸ™‚
    Jom terjah post menarik dari Nur ..Sarapan Di Hari RayaMy Profile

  10. tak silap kalau kesalahan ejaan kalau hantar ke DBP dapat RM50..hhee
    Jom terjah post menarik dari cikgu naman ..WW-Rambut Awan NanoMy Profile

  11. mengetar pulok…menggeletar lutuk baco
    Jom terjah post menarik dari ciknor ..Antara drama dan realitiMy Profile

  12. hahah.. nasib baik dia tak tulis sama “KURAP”

    lagi ler haru.. hahaha
    Jom terjah post menarik dari maza ..Gadis Bertudung Servis TubuhMy Profile

  13. Ini projek kecik2 cam ni selalunya kontraktor yg kena sediakan signboard. Cuma tak hairan jika JKR punya surat approval buat keje2 tu guna perkataan yg sama. Anyway, tetap lawak ehhhh….
    Jom terjah post menarik dari Dulu Lain Sekarang Lain ..BookFest @ Malaysia 2012, KLCCMy Profile

  14. Kompom orang kelantan yang buat ayat kat papan tanda nih. Hehehehe
    Jom terjah post menarik dari Sobro Mansor ..Mandikan sayangkuMy Profile

  15. lambat jugak nak menangkap maksud dia tu..hahaha..

    mengetar = ingatkan ‘ngetor’ kepala lutut..hehehe

    mengetar = meletak tar ???

    lawok sungguh JKR ni..
    Jom terjah post menarik dari pipoq ..Tangani bersamaMy Profile

  16. Biasa perkataan yang digunakan addalah ‘menurap’
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Wordless Wednesday – # Next Malaysian AstronautMy Profile

  17. Ayat tu nampak macam nama kampung je…Kampung Mengetar…eheheee…
    Jom terjah post menarik dari Jun ..Bila Cinta Mula BerputikMy Profile

  18. Mengetar ye… Huhuhuhu.
    Jom terjah post menarik dari Azwan Muhamad ..Wanita Malaysia Ketiga Paling Curang Di Dunia?My Profile

  19. mengetar? hahhaha menggunakan dialek kelantan, sepatutnya menurap jalan
    Jom terjah post menarik dari mijie ..Wordless Wednesday – Kemalangan di jalan yang lurusMy Profile