35 Replies to “Turap Menurap Berturap”

  1. Kalau ikut pengalaman Iza yang sedikit masa belajar Bahasa Melayu tingkatan 6 dulu, imbuhan “menge” hanya boleh dipadankan dengan perkataan yang ada 1 suku kata sahaja.
    Contoh menge-bom dan menge-pam.
    Dalam kes ni, mengetar tu tak salah, cuma tak biasa pakai saja, tu yang jadi lawak. Betul cakap Kak Jie, biasa orang pakai menurap.

    *kena tanya cikgu BM yg bertauliah hehe.

    1. akhirnya ada yang datang memberi pencerahan… berkongsi maklumat
      sebenarnya perkataan ni selalu disebut, cuma agak jarang dilihat dalam bentuk tulisan.

      carian dalam DBP , mengepos ,mengebom , mengepam , mengelap ada
      tetapi utk carian mengetar tak ada.
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Tambatan D’raja Dan Menara TinjauMy Profile

      1. Ermm baru perasan, ayat Iza tu terbaliklah Kak Jie ^^
        Bukan imbuhan β€œmenge” hanya boleh dipadankan dengan perkataan yang ada 1 suku kata sahaja.
        Sebaliknya perkataan 1 suku kata hanya boleh dipadankan dengan imbuhan “menge” untuk menerangkan kata kerja.
        Lupa, maklumlah mengaji zaman muda2 dulu πŸ˜‰
        *blushing : malu sekejap*
        Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin πŸ˜€

  2. lambat jugak nak menangkap maksud dia tu..hahaha..

    mengetar = ingatkan ‘ngetor’ kepala lutut..hehehe

    mengetar = meletak tar ???

    lawok sungguh JKR ni..
    Jom terjah post menarik dari pipoq ..Tangani bersamaMy Profile

      1. mcm tu la kakjie, dari rumah saya nak ke pasir tumboh yg jaraknya 2km pun sejam perjalanan kalau naik kereta

        hari raya hari tu gi jelawat bachok, dr rumah sy hanya 15km tapi jem 1 jam stengah.

        kalau nak ke kota bharu yg jaraknya 8km dr rumah sy apatah lagi, mau 2 jam baru sampai…jawapannya musim raya mmg sy tak ke kota bharu la
        Jom terjah post menarik dari mijie ..Wordless Wednesday – Kemalangan di jalan yang lurusMy Profile

Comments are closed.