Tanah runtuh di Bukit Antarabangsa

Kita baru saja dikejutkan dengan tragedi tanah runtuh di Ulu Yam yang mengorbankan 2 beradik minggu lepas dan kejadian 11 kenderaan tertimbus dalam tanah runtuh di kawasan parkir antara Bangunan CIMB dan Bangunan Amanah Raya di Jalan Semantan. Pagi ini sekali lagi kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa , Hulu Kelang mengegarkan ketenangan kawasan tersebut.
foto The Star NADZRIN MOHD ALIM
foto The Star NADZRIN MOHD ALIM

Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar mengesahkan tanah runtuh di kawasan Bukit Antarabangsa, Hulu Klang telah mengorbankan tiga orang sehingga 10.30 pagi ini serta menimbuskan 14 buah banglo di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama. Sementara tujuh lagi mangsa dipercayai masih terperangkap dalam rumah yang tertimbus.

- foto The Star oleh ABDUL RAHMAN SENIN

- foto The Star oleh ABDUL RAHMAN SENIN

Kejadian ini  mengakibatkan jalan utama ke kawasan perumahan terbabit terputus dan beratus orang setakat ini dilaporkan terperangkap di Bukit Antarabangsa. Lokasi kejadian ialah kira-kira 1.5 kilometer dari Highlands Tower yang runtuh pada 11 Disember 1993 yang mengorbankan 48 mangsa.

- foto : BERNAMA


LOKASI tragedi tanah runtuh – Gambar ihsan PDRM


MAYAT keempat dikeluarkan dari lokasi kejadian kira-kira pukul 7.45 petang 6/12/08. – foto The Star oleh AZMAN GHANI

Bukit Antarabangsa (Malay: International Hill) is a famous hillside township in Ulu Klang, Selangor, Malaysia. It is dubbed the Beverly Hills of Malaysia because many famous Malaysian celebrities and artistes live here – From Wikipedia


- Peta lokasi Bukit Antarabangsa

EDIT : 7 Dis 9.54am- Operasi mencari dan menyelamat mangsa tanah runtuh di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama, di Bukit Antarabangsa, Kuala Lumpur diberhentikan buat sementara waktu berikutan pergerakan kuat yang berlaku pagi ini. – Bernama

ORANG ramai, mangsa atau individu yang terlibat dalam kejadian tanah runtuh boleh mendapatkan maklumat perkembangan terbaru dengan menghubungi markas keselamatan di kawasan operasi.

Ini termasuk jika mahu membuat sebarang aduan dan memberi butiran mengenai rumah yang ditinggalkan.

TALIAN: 03-41086321 atau 03-41070055

©Kujie – Tahziah untuk semua mangsa dan semoga dapat dijadikan ikhtibar dan panduan untuk diri kita .

Apesal Tak Klik?

Comments

  1. tingting says

    bukan bermaksud pandang negatif pd golongan kaya tapi aku tengok ramai menteri turun padang konon prihatin.golongan banjir x dek pulak…org bn pun x turun padang….sebaliknye dapat $5.50 dan 4 biji sweets sekepala.ntah ape2..bodoh betol!

  2. Joko says

    Allah swt telah pun menurunkan bala kepada orang2 kaya yang sombong dan kedekut dibukit antarabangsa.Untuk apa kita semua nak bantu mereka denga wang ringgit lagi?. Sikap bakhil mereka sewaktu kami mengutip derma untuk pembinaan sebuat surau di klang cukup memberi pengajaran kepada mereka. Kami berdoa, Ya Allah Ya Tuhanku. Berikanlah petunjuk kepada mereka yang sombong dan angkuh yang menganggap kami seperti anjing peminta sedekah. Kutipan derma yang kami perolehi daripada masyarakat bukit antarabangsa adalah sebanyak RM23.00. Alhamdulillah terima kasih kepada beberapa penghuni bukit antarabangsa yang prihatin…

  3. insan kerdil says

    kepada penduduk taman bukit mewah 1.bertimbang rasa la sikit..i know u all tak makan belancan;saat2 darurat begini tolong menolong la.tak kan jiran letak brg depan rumah pun u nak F##k diorg.

  4. insan kerdil says

    ptg td aku lihat satu keluarga cina di F##K oleh suami isteri yg sebangsa dgn aku..betapa aku malu masa itu yg disaksi 2 mat saleh.Ini terjadi di tempat tanah runtuh itu..

  5. says

    nampaknya saya ketinggalan memberi komen..tapi nak bagi gak..tengok semua news..takde pun nak citer pasak MB Selangor yang lebih awal melawat kan????walaupun dia yang bagi brefing kat PM n TPM…

    izzahs last blog post..Bencana@ingatan?

  6. cool_spirit says

    Assalammualaikum w.b.k….jom la kita rakyat Malaysia ambil ikhtibar drpd apa yg berlaku. I am sure that there must be something important beside this tragedy of which Allah wants us to ponder our self…SubhanAllah…Semoga mangsa2 yg terlibat mendapat rahmat drpd Allah…amin…

  7. Anonymous says

    Ironinya “tabung bantuan bencana tanah runtuh bukit antarabangsa”..?
    siap dgn diberi akaun maybank untuk tabung bantuan.
    program tv Selamat pagi malaysia 10 dec 08/Rabu.ada mengatakan.
    pihak berkuasa ada menyediakan penempatan sementara seperti di dewan awam dan sekolah.Mangsa terlibat tidak mahu duduk di penempatan sementara ini,tetapi mereka lebih selesa tinggal di hotel-hotel berdekatan seperti De Palma dan Flamingo.
    Pokoknya disini,nak bagi bantuan wang pada mereka kah.sedangkan mereka golongan kaya elit,vip’s ini tak rasa perlu diberi bantuan dalam bentuk sebegitu rupa.
    Ditapak kejadian sehinggakan ada menyediakan kawah makanan percuma,dan sampai berlebih lebihan.kalau untuk sukarelawan,relevanlah.Kaya betul Malaysia nie.Ada kah golongan mangsa bencana hendak dijamu nasi bungkus?hello…., Ada fakta soheh lagi,sampaikan ada bungkusan makanan masih elok lagi dibuang di tempat pembuangan sampah.Mahu kah mereka dilayan seperti
    mangsa yang seperti lazimnya yang berlaku ke atas orang biasa yang sudah lali ditimpa bencana alam?
    Pungutan suara mengatakan,”baik fikir byk kali sebelum menghulur bantuan wang kepada mereka”,tetapi kepada sukarelawan memang sepatutnya diberi bantuan bukan kepada mangsa.
    Mereka ini hanya perlu dibantu dalam bentuk tenaga sahaja.Wang ringgit tiada masaalah bagi mereka.
    Ada hikmahnya kejadian ini berlaku di kalangan penduduk elit disana,bagaimana peritnya selama ini golongan bawahan merasai sendiri sebagai “Mangsa Bencana Alam”.
    Akhir kata “Lu pikirlah sendiri”gamaknya

  8. Anonymous says

    big boss aku datok..kaya gilerr…muslim pada nama..life style masyallah..kalah barat!istana pun atas bukit!riak n takburnya astagafirullah..tu tak kena lagi tu..semoga Tuhan melimpahkan rezekiNya kepada yg betul2 memerlukan…Amin

  9. Anonymous says

    umah kitaorang yg miskin nie..lagi ler kene tolak pakai jentolak..datuk n orang kaya2 tengok jer..sekarang bungalowwwwwwwwww dorang hukum alam tolak..Tuhan Maha Berkuasa…ingatan kepada mereka yg lalai dan takbur!

  10. Anonymous says

    tak yah tolong n sedih2..datuk n orang kaya2 kat atas tu ramai..satu roboh..sepuluh dorang ble buat lagi..ntah2 ramai yg dok hotel skang nie..yer tak tok?

  11. Anonymous says

    majlis mana nak mengakui..deny ler lagi tu!dorang jer betul..padahal…ayooo…tuding..tuding..sambil makan puding!

  12. Anonymous says

    aku sokong taqif..nak menunjuk sangat..alangkah bagusnya kalau datuk n orang2 kaya tu buat ler umah yg sederhana..sedekahkan ler kepada yg lebih memerlukan..skang kan dah rugi..yg lain tu..tunggu..nanti sampai ler masa banglo korang lak yer..

  13. zeck says

    :cry: Takziah pada semua yang ditimpa. Apapun kita harus bersyukur dengan apa yang terjadi. Kejadian ini buta kita sama-sama bermuasabah diri dan berfikir sejenak tentang apa yamg telah kita lakukan. Sesungguhnya Allah maha mengetahui.

  14. Anonymous says

    Ini semua ujian dan dugaan dari Allah. Kita tidak boleh menuding jari kepada sesiapa. Kita hanya perlu bersabar dan tabah menghadapinya.Belajarlah dari pengalaman lalu. Manusia mudah lupa dan leka dengan kenikmatan dunia. Yang berkuasa hanya Allah dan dialah yang memiliki segalanya….

  15. Warga Setapak says

    Asyik runtuh jer Bukit Antarabangsa ni, tiap kali runtuh makan nyawa… pastu balik balik jawapan pihak berkuasa nak siasat nak kaji tanah nak ambil sampel tanah, tiap kali aku lalu kalau hujan air melimpah limpah gak kadang sampai ada kesan tanah merah mengalir sekali, sampai bila nak tunggu??? tu tepi hiway sebelah Shell tuh nak tunggu runtuh gak ker hempap station meletop mampos lak pengguna hiway

  16. hambaAllah says

    takziah kepada yang terkorban.al fatihah kpd yang berAgama Islam.Semoga dengan kejadian ini menjadi iktibar kepada kita semua semoga ianya tak berulang lagi.Kepada Allah kita memohon semoga semuanya terselamat.Sama-sama kita memohon dan sembahyang hajat agar semuanya selamat.Ini adalah ujian dari Allah kepada hamba-hambanya semoga kita sentiasa mengingatiNya.

  17. Eddie says

    teringat dulu masa highland Towers runtuh. Masa tu aku form 2 kat Asrama Semai bakti KL kat taman seri keramat. bebetul berdepan dengan kondo yg runtuh tu. sejarah berulang.

    lately banyak betul bukit yg runtuh dengan tak semena-mena. adakah yg tidak duduk dikawasan bukit ini selamat? ya Allah.. *speechless

  18. angriani says

    errmmm…mcm2 yg terjadi skrg kan

    selamat hari raya haji kak jie :razz:

    angrianis last blog post..Salam Aidiladha

  19. megat says

    subhanallah, semoga mereka lebih tabah. untuk kita, sentiasalah beringat dan taat kepada suruhannya.

    tuhan nak tarik balik nikmat yang diberikannya hanya sekelip mata je.

    megats last blog post..Pengurusan Masa, Demi Kehidupan Yang Lebih Terjamin Dan Stabil

  20. karakatao says

    Takziah pada seluroh keluarga yang ditimpa ujian,,, kpd yang kena dan yang tak kena ini pasti ada kebaikan,,, semua pakat2 mai kita kembali kepa ALLAH pencipta kita

  21. says

    Terkejut neeza Kak Jie, buka berita pagi ni tengok news ni..
    tanda2 kiamat sebenarnya tu kan..
    tapi kenapa manusia masih tak sedar2 lagi yek..
    masih jugak tarah bukit buat rumah..

    Neezas last blog post..Kakak rindu Abah…

  22. cikgu jawe says

    posting kita sama. :)

    diharapkan pihak penyelamat dpt menjalankan tugas dgn tabah. dn mangsa juga diharap bersabar byk2.

Trackbacks

  1. [...] untuk mengutarakan pendapat, baik dan buruk. Di antaranya termasuk Dandelions, Balajoe, NadiaYuna, Kak Jie, Megat, Politickler, JustKhai dan ramai [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge