Tanah runtuh di Bukit Antarabangsa

Kita baru saja dikejutkan dengan tragedi tanah runtuh di Ulu Yam yang mengorbankan 2 beradik minggu lepas dan kejadian 11 kenderaan tertimbus dalam tanah runtuh di kawasan parkir antara Bangunan CIMB dan Bangunan Amanah Raya di Jalan Semantan. Pagi ini sekali lagi kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa , Hulu Kelang mengegarkan ketenangan kawasan tersebut.
foto The Star NADZRIN MOHD ALIM
foto The Star NADZRIN MOHD ALIM

Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar mengesahkan tanah runtuh di kawasan Bukit Antarabangsa, Hulu Klang telah mengorbankan tiga orang sehingga 10.30 pagi ini serta menimbuskan 14 buah banglo di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama. Sementara tujuh lagi mangsa dipercayai masih terperangkap dalam rumah yang tertimbus.

- foto The Star oleh ABDUL RAHMAN SENIN

- foto The Star oleh ABDUL RAHMAN SENIN

Kejadian ini  mengakibatkan jalan utama ke kawasan perumahan terbabit terputus dan beratus orang setakat ini dilaporkan terperangkap di Bukit Antarabangsa. Lokasi kejadian ialah kira-kira 1.5 kilometer dari Highlands Tower yang runtuh pada 11 Disember 1993 yang mengorbankan 48 mangsa.

– foto : BERNAMA


LOKASI tragedi tanah runtuh – Gambar ihsan PDRM


MAYAT keempat dikeluarkan dari lokasi kejadian kira-kira pukul 7.45 petang 6/12/08. – foto The Star oleh AZMAN GHANI

Bukit Antarabangsa (Malay: International Hill) is a famous hillside township in Ulu Klang, Selangor, Malaysia. It is dubbed the Beverly Hills of Malaysia because many famous Malaysian celebrities and artistes live here – From Wikipedia


– Peta lokasi Bukit Antarabangsa

EDIT : 7 Dis 9.54am- Operasi mencari dan menyelamat mangsa tanah runtuh di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama, di Bukit Antarabangsa, Kuala Lumpur diberhentikan buat sementara waktu berikutan pergerakan kuat yang berlaku pagi ini. – Bernama

ORANG ramai, mangsa atau individu yang terlibat dalam kejadian tanah runtuh boleh mendapatkan maklumat perkembangan terbaru dengan menghubungi markas keselamatan di kawasan operasi.

Ini termasuk jika mahu membuat sebarang aduan dan memberi butiran mengenai rumah yang ditinggalkan.

TALIAN: 03-41086321 atau 03-41070055

©Kujie – Tahziah untuk semua mangsa dan semoga dapat dijadikan ikhtibar dan panduan untuk diri kita .

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Comments

  1. sekarng da nk jadikan ape tah dyeorng wat…haish…tak paham2 lagi ke dyeorng nie??

  2. Kita belajar dari kesilapan. Adalah sebabnya ALLAH turunkan bala tu.

    ODs last blog post..Mischief

  3. bukan bermaksud pandang negatif pd golongan kaya tapi aku tengok ramai menteri turun padang konon prihatin.golongan banjir x dek pulak…org bn pun x turun padang….sebaliknye dapat $5.50 dan 4 biji sweets sekepala.ntah ape2..bodoh betol!

  4. Allah swt telah pun menurunkan bala kepada orang2 kaya yang sombong dan kedekut dibukit antarabangsa.Untuk apa kita semua nak bantu mereka denga wang ringgit lagi?. Sikap bakhil mereka sewaktu kami mengutip derma untuk pembinaan sebuat surau di klang cukup memberi pengajaran kepada mereka. Kami berdoa, Ya Allah Ya Tuhanku. Berikanlah petunjuk kepada mereka yang sombong dan angkuh yang menganggap kami seperti anjing peminta sedekah. Kutipan derma yang kami perolehi daripada masyarakat bukit antarabangsa adalah sebanyak RM23.00. Alhamdulillah terima kasih kepada beberapa penghuni bukit antarabangsa yang prihatin…

  5. insan kerdil says:

    terima kasih kepada semua petugas keselamatan di tempat tanah runtuh,jasa mu dikenang..

  6. insan kerdil says:

    kepada penduduk taman bukit mewah 1.bertimbang rasa la sikit..i know u all tak makan belancan;saat2 darurat begini tolong menolong la.tak kan jiran letak brg depan rumah pun u nak F##k diorg.

  7. insan kerdil says:

    ptg td aku lihat satu keluarga cina di F##K oleh suami isteri yg sebangsa dgn aku..betapa aku malu masa itu yg disaksi 2 mat saleh.Ini terjadi di tempat tanah runtuh itu..

  8. insan kerdil says:

    ingat lah wahai manusia bongkak!amaran dr ALLAH…terima kasih kepada penduduk taman bukit mewah 2

  9. nampaknya saya ketinggalan memberi komen..tapi nak bagi gak..tengok semua news..takde pun nak citer pasak MB Selangor yang lebih awal melawat kan????walaupun dia yang bagi brefing kat PM n TPM…

    izzahs last blog post..Bencana@ingatan?

  10. cool_spirit says:

    Assalammualaikum w.b.k….jom la kita rakyat Malaysia ambil ikhtibar drpd apa yg berlaku. I am sure that there must be something important beside this tragedy of which Allah wants us to ponder our self…SubhanAllah…Semoga mangsa2 yg terlibat mendapat rahmat drpd Allah…amin…

  11. Anonymous says:

    Ironinya “tabung bantuan bencana tanah runtuh bukit antarabangsa”..?
    siap dgn diberi akaun maybank untuk tabung bantuan.
    program tv Selamat pagi malaysia 10 dec 08/Rabu.ada mengatakan.
    pihak berkuasa ada menyediakan penempatan sementara seperti di dewan awam dan sekolah.Mangsa terlibat tidak mahu duduk di penempatan sementara ini,tetapi mereka lebih selesa tinggal di hotel-hotel berdekatan seperti De Palma dan Flamingo.
    Pokoknya disini,nak bagi bantuan wang pada mereka kah.sedangkan mereka golongan kaya elit,vip’s ini tak rasa perlu diberi bantuan dalam bentuk sebegitu rupa.
    Ditapak kejadian sehinggakan ada menyediakan kawah makanan percuma,dan sampai berlebih lebihan.kalau untuk sukarelawan,relevanlah.Kaya betul Malaysia nie.Ada kah golongan mangsa bencana hendak dijamu nasi bungkus?hello…., Ada fakta soheh lagi,sampaikan ada bungkusan makanan masih elok lagi dibuang di tempat pembuangan sampah.Mahu kah mereka dilayan seperti
    mangsa yang seperti lazimnya yang berlaku ke atas orang biasa yang sudah lali ditimpa bencana alam?
    Pungutan suara mengatakan,”baik fikir byk kali sebelum menghulur bantuan wang kepada mereka”,tetapi kepada sukarelawan memang sepatutnya diberi bantuan bukan kepada mangsa.
    Mereka ini hanya perlu dibantu dalam bentuk tenaga sahaja.Wang ringgit tiada masaalah bagi mereka.
    Ada hikmahnya kejadian ini berlaku di kalangan penduduk elit disana,bagaimana peritnya selama ini golongan bawahan merasai sendiri sebagai “Mangsa Bencana Alam”.
    Akhir kata “Lu pikirlah sendiri”gamaknya

  12. Anonymous says:

    big boss aku datok..kaya gilerr…muslim pada nama..life style masyallah..kalah barat!istana pun atas bukit!riak n takburnya astagafirullah..tu tak kena lagi tu..semoga Tuhan melimpahkan rezekiNya kepada yg betul2 memerlukan…Amin

  13. Anonymous says:

    umah kitaorang yg miskin nie..lagi ler kene tolak pakai jentolak..datuk n orang kaya2 tengok jer..sekarang bungalowwwwwwwwww dorang hukum alam tolak..Tuhan Maha Berkuasa…ingatan kepada mereka yg lalai dan takbur!

  14. Anonymous says:

    tak yah tolong n sedih2..datuk n orang kaya2 kat atas tu ramai..satu roboh..sepuluh dorang ble buat lagi..ntah2 ramai yg dok hotel skang nie..yer tak tok?

  15. Anonymous says:

    majlis mana nak mengakui..deny ler lagi tu!dorang jer betul..padahal…ayooo…tuding..tuding..sambil makan puding!

  16. Anonymous says:

    aku sokong taqif..nak menunjuk sangat..alangkah bagusnya kalau datuk n orang2 kaya tu buat ler umah yg sederhana..sedekahkan ler kepada yg lebih memerlukan..skang kan dah rugi..yg lain tu..tunggu..nanti sampai ler masa banglo korang lak yer..

  17. :???: :smile: :oops: :cry:
    DUDUK TINGGI2 LG,, KAYERLH KUNUN.. BALA ALLAH TU TAK KIRA MN.. LU PIKIRLH SENDILI..

    • Anonymous says:

      x baik tau kate mcm 2..sume 2 tuhan yg tentukan.1 ari nanti u pula yg dapat bala

  18. sila tunggu kajian tanah akan dibuat tak lama lagi…

  19. Sedih betul bila dengar & baca citer kejadian ni. Sama2 ambil ikhtibar… :sad:

    intans last blog post..SALAM AIDILADHA

  20. kita akan ambik masa bertahun lama lagi untuk jadikan sesuatu tragedi itu sebagai pengajaran… kena tunggu 15 tahun lagi.

  21. :cry: Takziah pada semua yang ditimpa. Apapun kita harus bersyukur dengan apa yang terjadi. Kejadian ini buta kita sama-sama bermuasabah diri dan berfikir sejenak tentang apa yamg telah kita lakukan. Sesungguhnya Allah maha mengetahui.

  22. biaser la…sini kan bukit…dah tahu bukit,knape nak duduk jugak?terima lah keadaan……!!!

  23. Anonymous says:

    Ini semua ujian dan dugaan dari Allah. Kita tidak boleh menuding jari kepada sesiapa. Kita hanya perlu bersabar dan tabah menghadapinya.Belajarlah dari pengalaman lalu. Manusia mudah lupa dan leka dengan kenikmatan dunia. Yang berkuasa hanya Allah dan dialah yang memiliki segalanya….

  24. what we have learnt from the past tragedy??

  25. Warga Setapak says:

    Asyik runtuh jer Bukit Antarabangsa ni, tiap kali runtuh makan nyawa… pastu balik balik jawapan pihak berkuasa nak siasat nak kaji tanah nak ambil sampel tanah, tiap kali aku lalu kalau hujan air melimpah limpah gak kadang sampai ada kesan tanah merah mengalir sekali, sampai bila nak tunggu??? tu tepi hiway sebelah Shell tuh nak tunggu runtuh gak ker hempap station meletop mampos lak pengguna hiway

  26. hambaAllah says:

    takziah kepada yang terkorban.al fatihah kpd yang berAgama Islam.Semoga dengan kejadian ini menjadi iktibar kepada kita semua semoga ianya tak berulang lagi.Kepada Allah kita memohon semoga semuanya terselamat.Sama-sama kita memohon dan sembahyang hajat agar semuanya selamat.Ini adalah ujian dari Allah kepada hamba-hambanya semoga kita sentiasa mengingatiNya.

  27. teringat dulu masa highland Towers runtuh. Masa tu aku form 2 kat Asrama Semai bakti KL kat taman seri keramat. bebetul berdepan dengan kondo yg runtuh tu. sejarah berulang.

    lately banyak betul bukit yg runtuh dengan tak semena-mena. adakah yg tidak duduk dikawasan bukit ini selamat? ya Allah.. *speechless

  28. errmmm…mcm2 yg terjadi skrg kan

    selamat hari raya haji kak jie :razz:

    angrianis last blog post..Salam Aidiladha

  29. :twisted: dah namanye projek tanah tinggi, tinggi ler risikonyer….

  30. subhanallah, semoga mereka lebih tabah. untuk kita, sentiasalah beringat dan taat kepada suruhannya.

    tuhan nak tarik balik nikmat yang diberikannya hanya sekelip mata je.

    megats last blog post..Pengurusan Masa, Demi Kehidupan Yang Lebih Terjamin Dan Stabil

  31. karakatao says:

    Takziah pada seluroh keluarga yang ditimpa ujian,,, kpd yang kena dan yang tak kena ini pasti ada kebaikan,,, semua pakat2 mai kita kembali kepa ALLAH pencipta kita

  32. karakatao says:

    :twisted:

  33. da hikmahnya

  34. Inilah tanda-tanda yang diberikan.

  35. Semoga diberi kekuatan untuk mereka yg terlibat.

    cikgu panjis last blog post..Amaran

  36. wan stylo says:

    :cry: saya harap banyak banyakkan buat doa kenduri selamat coz apa yg terjadi itu adallah dugaan allah swt :neutral:

  37. benda ni org dah predict sejak 5 taun lepas. tapi ye la, tempat orang2 kaya, sape berani suh pindah n bayar pampasan juta2. kalau tempat org miskin tu senang je halau pakai jentolak..
    groups.yahoo.com/group/umno-selangor/message/1848?l=1
    http://www.tranungkite.net/lama/c11/pusakawarisan1.htm
    groups.yahoo.com/group/umno-selangor/message/1911
    and many more…

  38. takziah diucapkan kpd keluarga yg terlibat..

    Lan Bingkas last blog post..Los dan Faun

  39. Terkejut neeza Kak Jie, buka berita pagi ni tengok news ni..
    tanda2 kiamat sebenarnya tu kan..
    tapi kenapa manusia masih tak sedar2 lagi yek..
    masih jugak tarah bukit buat rumah..

    Neezas last blog post..Kakak rindu Abah…

  40. its me.... says:

    :cry: takziah untuk semuanya…

  41. :cry: :sad: :mad: sedih dan kecewa atas apa yang berlaku

  42. telah terbukti bukit antarabangsa tu memang tak selamat didiami..

  43. alamak! seram la pulak tengok tragedi macam nie..
    :shock: :shock:

  44. cikgu jawe says:

    posting kita sama. :)

    diharapkan pihak penyelamat dpt menjalankan tugas dgn tabah. dn mangsa juga diharap bersabar byk2.

Trackbacks

  1. [...] – saya minta maaf sekiranya itu juga membuka pintu rezeki untuk saya. Saya harus akui bahawa Tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa atau pun tragedi tanah runtuh di Ulu Yam secara tidak langsung telah menyebabkan banyak projek [...]

  2. Pinkturtle says:

    [...] komen pelayar di kujie2 Ironinya “tabung bantuan bencana tanah runtuh bukit antarabangsa”..? siap dgn diberi akaun [...]

  3. Bukit Antarabangsa, Selepas Semuanya. | Aeropama Dot Com says:

    [...] untuk mengutarakan pendapat, baik dan buruk. Di antaranya termasuk Dandelions, Balajoe, NadiaYuna, Kak Jie, Megat, Politickler, JustKhai dan ramai [...]