Jentik-jentik Bukan Larva Nyamuk

Merujuk kepada entri semalam – Bangkit Sebelum September Berakhir

Ramai juga yang teka dengan betul.

gambar buah jentik jentik
Ini adalah Buah Jentik-jentikย  atau nama saintifiknyaย  Baccaurea polyneura, sejenis tumbuhan nadir yang unik dan jarang ditemui berasal dari hutanย  . Buahnya seperti buah rambai yang bergantungan di tangkai tetapi saiznya lebih kecil. Isinya berjus masam masam manis dengan satu , dua atau tiga ulas berwarna kemerahan.

Buahnya mudah untuk dibuka sehingga boleh dijentik sahaja tetapi saya jentik 10 kali pun tak berjaya juga…..:lol:

Trivia:
Gambar pokok Jentik-jentik pernah menjadi pilihan Pos Malaysia Berhad untuk setem berharga RM2 edisi khas yang memaparkan buah-buahan nadir pada 28 Mac 2006.

  1. 1st time tgk mcm tak pernah nengok..lama2 tenung baru saya perasan..masa kecik2 dulu mmg saya selau makan..terus dr pokok lagi

  2. buah jentik2…kale oren…kulit dia sgt la rapuh..rasa dia sedap sgt…ada lagi rupanya buah ni? ingat dah pupus…dlu zaman kecik2 banyakk..org jual tepi2 jalan, satu ikat 50sen jer..tapi tak tau kenapa skarang dah tak jumpa kat mana-mana…:)
    apa pun, selamat hari raya mama..

  3. Saya first time kot kenal buah ney….
    klu buah rambai tu pernah r makan masa nak turun cameroon ada orang jual…
    Tapi Buah Jentik-jentik…jentik???

  4. wah Kak Jie, gambar buah jentik tu bebetul memanggil memori saya ketika kecil dahulu tatkala bermain di hutan dengan kawan kawan, selalu juga saya jumpa buah ni masa kecil dahulu
    Jom terjah post menarik dari Juan ..First Post in SyawalMy Profile

  5. I am glad that people guessed the name of the fruit correctly. I wish I could be able to try eating Buah Jentik-jentik. It is because I am intrigued on how will it taste. Thanks for the nice post with a trivia and photograph.
    Jom terjah post menarik dari Stephan Hilson ..Forfait mobile pas cherMy Profile