Kenapa Ayam Belanda Jadi Turkey?

Dah cuti sekolah, anak-anak pun dah berkumpul , tambah anak saudara dari Kuala Selangor dan Bangi. Seperti biasa, di sinilah ‘summer camp’ mereka.

Macam biasa juga, hari ini Angah tanya saya satu soalan : kenapa turkey dialihbahasa menjadi ayam belanda? Turkey menjadi Belanda.  Kenapa bukan Ayam Turkey?

Kenapa… tiba-tiba kau femes hai ayam!

Kenapa itu yang nak ditanya hai anak !

*Nama saintifik bagi ayam belanda ialah Meleagris gallopavo.

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

39 thoughts on “Kenapa Ayam Belanda Jadi Turkey?”

  1. Ayam Belanda berasal dari Amerika Utara..Ianya dijumpai oleh penjajah Inggeris. Mula2 ayam ni dipanggil guineafowl..tpi setelah diimport oleh orang Turki..ayam ni dipanggil Turkey….Setelah Portugis dan Belanda pulak bawak ayam ni ke tanah Melayu..ade orng Melayu panggil ayam Piru (diambil dari perkataan Portugis) dan ada yang dipanggil ayam belanda..
    sebenarnya bnyk lgi panggilan2 bagi ayam belana ni kat seluruh negara…selain daripada orang inggeris yg menamakan ayam belanda sebagai Turkey,orang arab memanggilnya ayam rum (rome), orang siam memanggilnya ayam perancis, orang belanda panggil Calicut (asal dri India)…Portugis panggil Peru…orang Vietnam panggil Gà tây yang bermaksud ‘Ayam Barat’…
    Jom terjah post menarik dari ..Jimat RM 3, Tukar Jenis Bil CelcomMy Profile

  2. saya ada baca buku tulisan ustaz Hasrizal; Secangkir Teh, Pengubat Letih. Katanya ayam sebagai simbolik sebagai kebencian kepada musuh. Disembelih, dilapah, dimakan beramai ramai. Belanda pernah jajah Melaka dulu, tu panggil ayam belanda. Turki Othmaniyah pernah kalahkan tentera kristian eropah dulu, tu org putih panggil turkey. rom dulu pernah jajah negara syam, orang arab panggil ayam rom. mungkin kebetulan yang cantik

  3. poor ‘ayam’…got another surname 😛
    .-= MC´s last blog ..[Video][18sx] Why Israel Is Called Holyland? =-.

  4. wah x pernah terfikir soklan nie lah..hakhakhak..now baru nak pecah temppurung kepala memikirkannya…

    opsss salam perkenalan..jemput singgah blog natasha yer

  5. Ayam turkey tu orang putih panggil kita panggil ayam belanda.
    .-= wanmus´s last blog ..Menjawab Persoalan FAQ Mengenai Web Hosting =-.

  6. psst: kat tanah Melayu dolu2 tak der ayam species mcm itu..kendian datang tok arab pedagang juga pendakwah bawa bersama ayam jenis ini…

    oleh kerana tok arab ini datang dari turki.. maka ayam ini mendapat nama jolokan dari negeri tersebut…

    jika ayam ini dulu2 pertama kali dibawa dan diperkenalkan oleh kujie, rasanya ayam ini akan bertukar gelaran menjadi ayam rawang kot!

    wakakakka
    .-= maza´s last blog ..Nenek Saya Sayang Saya… =-.

    1. eh! pembetulan.. yg dimaksudkan maza, pedagang asal yg bawa ayam itu lalu diperkenalkannya kepada penduduk tanah melayu ialah saudagar belanda.. heheheh..

      tersilap type lah pulak.. huhuh.
      sorry tuan tanah.. hehhee
      .-= maza´s last blog ..Nenek Saya Sayang Saya… =-.

  7. saya dah terfikir soalan tu masa kat sekolah rendah lagi. tapi takde siapa yang boleh bagi jawapan yang tepat. haha
    .-= zaiMi´s last blog ..Panas! Tips Mendapatkan Kerja Untuk Penganggur =-.

  8. Adus.. tak penah aku terpikir akan soklan begini..
    nasib baik org jawa panggil ayam talkun.. tak ade bunyi belanda kan.. hi hi
    .-= Zoul´s last blog ..10 Tips Jadi Kaya =-.

  9. ada sesetengah org panggil ayam belanda & ada juga yg panggil turkey..konfius dibuatnyer..

    p/s: org jawa ada ayam lancur..
    .-= Nadri´s last blog ..Keajaiban Manusia Akhir Zaman =-.

    1. ni sume berkaitan sejarah silam….org eropah mengambar orang islam turkey seperti ayam….zmn dlu org islam turki musuh dgn org eropah…untk balas blik…org islam gelar ayam tu ayam tu ayam belanda plak

  10. sebab ayam tu orng turkey yg jumpa kat belanda,bila dia balik turki, dia tukar nama ke ayam turkey..

    hahahahaha

  11. sebab ayan tu jumpa kat belanda oleh orng turki. tapi bila dia balik ke turkey, dia tukar nama ayam tu jadi ayam turkey..

    hahahaha…

  12. lu angah lu. lu… lu……………… luuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu pikir lah sendiri

  13. tu la pasal, ayam belanda tu datang dari turkey.. tu sebab orang melayu zaman dahulu kala panggil ayam belanda..kalau panggil ayam turkey macam pelik pulak..seolah-olah mempermainkan empayar Turki Uthmaniyah yang tengah maju pada waktu itu
    .-= Omar´s last blog ..Ketahui siapa Invisible di YM =-.

  14. sebab orang belanda bawak ayam ni masa awal2 dulu ke melaka. Masa tu memang takde lagi ayam belanda ni kat tanah melayu. Jadi orang melayu pulak tak tau nak kasi nama apa, orang kampung ni panggil je la ayam belanda (ayam yang dibawa oleh orang belanda) Lagipun ayam ni besar, macam orang belanda. Lama-lama lekat terus nama tu.
    .-= ariff´s last blog ..Tips Senang Cari Blog CommentLuv =-.

  15. Entahla..tahu la kak… adoii.mungkin masa nak translate kan tuh… penterjermah tengah minum air durian belanda, tuh yang tersilap taip ayam belanda…

  16. mencabar jugak soalan angah nie.
    apa jawapannya ek?
    kenapa tak ayam Malaysia jer ker?
    huhuhu
    .-= abangnara´s last blog ..Emosi Seorang Blogger Perlu Dijaga =-.

Comments are closed.