Kenapa Ayam Belanda Jadi Turkey?

Dah cuti sekolah, anak-anak pun dah berkumpul , tambah anak saudara dari Kuala Selangor dan Bangi. Seperti biasa, di sinilah ‘summer camp’ mereka.

Macam biasa juga, hari ini Angah tanya saya satu soalan : kenapa turkey dialihbahasa menjadi ayam belanda? Turkey menjadi Belanda.  Kenapa bukan Ayam Turkey?

Kenapa… tiba-tiba kau femes hai ayam!

Kenapa itu yang nak ditanya hai anak !

*Nama saintifik bagi ayam belanda ialah Meleagris gallopavo.

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Namnya banyak macamnya, kalau di Indonesia di sebut ayam Kalkun 😀
    Jom terjah post menarik dari Ramzi ..Cara Membuat Artikel Terkait / Related Posts Dengan Script GambarMy Profile

  2. Ayam Belanda berasal dari Amerika Utara..Ianya dijumpai oleh penjajah Inggeris. Mula2 ayam ni dipanggil guineafowl..tpi setelah diimport oleh orang Turki..ayam ni dipanggil Turkey….Setelah Portugis dan Belanda pulak bawak ayam ni ke tanah Melayu..ade orng Melayu panggil ayam Piru (diambil dari perkataan Portugis) dan ada yang dipanggil ayam belanda..
    sebenarnya bnyk lgi panggilan2 bagi ayam belana ni kat seluruh negara…selain daripada orang inggeris yg menamakan ayam belanda sebagai Turkey,orang arab memanggilnya ayam rum (rome), orang siam memanggilnya ayam perancis, orang belanda panggil Calicut (asal dri India)…Portugis panggil Peru…orang Vietnam panggil Gà tây yang bermaksud ‘Ayam Barat’…
    Jom terjah post menarik dari ..Jimat RM 3, Tukar Jenis Bil CelcomMy Profile

  3. saya ada baca buku tulisan ustaz Hasrizal; Secangkir Teh, Pengubat Letih. Katanya ayam sebagai simbolik sebagai kebencian kepada musuh. Disembelih, dilapah, dimakan beramai ramai. Belanda pernah jajah Melaka dulu, tu panggil ayam belanda. Turki Othmaniyah pernah kalahkan tentera kristian eropah dulu, tu org putih panggil turkey. rom dulu pernah jajah negara syam, orang arab panggil ayam rom. mungkin kebetulan yang cantik

  4. hahaha.. confiuse.. (@_@).. negara Turki ? Turkey ? Ayam Belanda ? Durian Turkey ?.. ejaan lain kot.. hehe
    Jom terjah post menarik dari Izwan ..Review Blog dan Menang RM 50 Top Up- Hosting Domain Free 1 TahunMy Profile

  5. nama haiwan atau tumbuhan berbeza ikut tempat.

    semuanya diselaraskan dlm bahasa saintifik.
    Jom terjah post menarik dari ummuuswah ..Jom Cari Menantu My Profile

  6. poor ‘ayam’…got another surname 😛
    .-= MC´s last blog ..[Video][18sx] Why Israel Is Called Holyland? =-.

  7. Natashae1 says:

    wah x pernah terfikir soklan nie lah..hakhakhak..now baru nak pecah temppurung kepala memikirkannya…

    opsss salam perkenalan..jemput singgah blog natasha yer

  8. walau apa pun nama diberi yg pasti ia tetap ayam jua….hehe
    .-= familyria92´s last blog ..kampung losong diserbu =-.

  9. Salam,
    Ni kira “lembu punya susu, sapi dapat nama”
    .-= Anyss´s last blog ..Di Makam mu Daku Tafakur =-.

  10. objek biasa pun boleh jadi perbualan hangat kanns? :mrgreen:
    .-= ~mrs azmi~´s last blog ..alfatihah =-.

  11. Ayam turkey tu orang putih panggil kita panggil ayam belanda.
    .-= wanmus´s last blog ..Menjawab Persoalan FAQ Mengenai Web Hosting =-.

  12. psst: kat tanah Melayu dolu2 tak der ayam species mcm itu..kendian datang tok arab pedagang juga pendakwah bawa bersama ayam jenis ini…

    oleh kerana tok arab ini datang dari turki.. maka ayam ini mendapat nama jolokan dari negeri tersebut…

    jika ayam ini dulu2 pertama kali dibawa dan diperkenalkan oleh kujie, rasanya ayam ini akan bertukar gelaran menjadi ayam rawang kot!

    wakakakka
    .-= maza´s last blog ..Nenek Saya Sayang Saya… =-.

    • eh! pembetulan.. yg dimaksudkan maza, pedagang asal yg bawa ayam itu lalu diperkenalkannya kepada penduduk tanah melayu ialah saudagar belanda.. heheheh..

      tersilap type lah pulak.. huhuh.
      sorry tuan tanah.. hehhee
      .-= maza´s last blog ..Nenek Saya Sayang Saya… =-.

  13. saya dah terfikir soalan tu masa kat sekolah rendah lagi. tapi takde siapa yang boleh bagi jawapan yang tepat. haha
    .-= zaiMi´s last blog ..Panas! Tips Mendapatkan Kerja Untuk Penganggur =-.

  14. Adus.. tak penah aku terpikir akan soklan begini..
    nasib baik org jawa panggil ayam talkun.. tak ade bunyi belanda kan.. hi hi
    .-= Zoul´s last blog ..10 Tips Jadi Kaya =-.

  15. ada sesetengah org panggil ayam belanda & ada juga yg panggil turkey..konfius dibuatnyer..

    p/s: org jawa ada ayam lancur..
    .-= Nadri´s last blog ..Keajaiban Manusia Akhir Zaman =-.

  16. ahmadyusrie says:

    itu soalan yang dah lama saya simpan tapi masih tak ketemu jawapan…

    • Anonymous says:

      ni sume berkaitan sejarah silam….org eropah mengambar orang islam turkey seperti ayam….zmn dlu org islam turki musuh dgn org eropah…untk balas blik…org islam gelar ayam tu ayam tu ayam belanda plak

  17. sebab ayam tu orng turkey yg jumpa kat belanda,bila dia balik turki, dia tukar nama ke ayam turkey..

    hahahahaha

  18. sebab ayan tu jumpa kat belanda oleh orng turki. tapi bila dia balik ke turkey, dia tukar nama ayam tu jadi ayam turkey..

    hahahaha…

  19. ada logiknya jugak soalan angah tu…
    .-= Amir´s last blog ..Mahkota Raja Lawak 4 Milik Kecik =-.

  20. bukan de org panggil ayam turkey ke? entahlah..
    panggil ayam piru..
    .-= fiezaradzi´s last blog ..Jombuzz – Komuniti Blogger Malaysia =-.

  21. lu angah lu. lu… lu……………… luuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu pikir lah sendiri

  22. Haha mcm2 jawapan ada. Apapun ayam ni comella. Rasa nak bela je sekor. heh heh
    .-= fazemy´s last blog ..Best Friend Saya Dah Pregnant =-.

  23. Oh, ini mudah saja. Orang yang memberi nama pada ayam itu berasal dari Turkey, tapi warganegara Belanda.

    Atau pun mungkin sebaliknya? Argh aku sendiri pun kofius..
    .-= Faizal @ FTN´s last blog ..Lebih Baik Hidup Sederhana daripada Berduit Tapi Jadi Badut Sarkis =-.

  24. macam durian belanda la…..
    hehehee…
    .-= mie´s last blog ..:: adakah anda bertuah :: =-.

  25. tu la pasal, ayam belanda tu datang dari turkey.. tu sebab orang melayu zaman dahulu kala panggil ayam belanda..kalau panggil ayam turkey macam pelik pulak..seolah-olah mempermainkan empayar Turki Uthmaniyah yang tengah maju pada waktu itu
    .-= Omar´s last blog ..Ketahui siapa Invisible di YM =-.

  26. sebab orang belanda bawak ayam ni masa awal2 dulu ke melaka. Masa tu memang takde lagi ayam belanda ni kat tanah melayu. Jadi orang melayu pulak tak tau nak kasi nama apa, orang kampung ni panggil je la ayam belanda (ayam yang dibawa oleh orang belanda) Lagipun ayam ni besar, macam orang belanda. Lama-lama lekat terus nama tu.
    .-= ariff´s last blog ..Tips Senang Cari Blog CommentLuv =-.

  27. saya pun pernah terfikir juga dulu2.. 😉
    .-= Bb Hussain´s last blog ..Tersentuh jiwaku =-.

  28. Entahla..tahu la kak… adoii.mungkin masa nak translate kan tuh… penterjermah tengah minum air durian belanda, tuh yang tersilap taip ayam belanda…

  29. sebab apa ek..erm..sbb aym tu kt mesia, dimelayukan kot..takpon ayam tu diberi nama masa zaman penjajah belanda lu
    .-= jmr´s last blog ..La..anak Azean Irdawatykah yang wat makmal dadah? =-.

  30. Salam Kak Jie.

    Aha.. Rizal pun pernah terfikir juga hak ni. Agak-agak kalau tanya pakcik google boleh dapat jawapan ke.

    Hmmmmmm.. 😉
    .-= Incik RestNrilekS´s last blog ..Blogging is No Longer Fun =-.

  31. abangnara says:

    mencabar jugak soalan angah nie.
    apa jawapannya ek?
    kenapa tak ayam Malaysia jer ker?
    huhuhu
    .-= abangnara´s last blog ..Emosi Seorang Blogger Perlu Dijaga =-.

  32. Turkey dijajah Belanda kot..hoho
    .-= chekgu naman´s last blog ..Dah Lama Tak Cerita Pasal Makan =-.

  33. baik juga kan mereka tanya. 😀

    Hmm…kenapa ye? Kerana ayam belanda berasal dari turkey? Kemudian dibawa ke belanda. Kemudian diperkenalkan oleh orang belanda kepada kita waktu jajahan belanda? :roll:
    .-= tekkaus´s last blog ..Lee Chong Wei Wins All England 2010 Badminton Crown! =-.