Pili Bomba Ching Ming

Setiap kali saya melalui shortcut Jalan Rawang Perdana, setiap kali itu juga hajat nak ambil gambar pili bomba ini terhalang. Kadang² tak bawa kamera atau keadaan lalu lintas yang tidak mengizinkan.

4hb April lepas, kebetulan sekolah Intan cuti.  Sjk(c) cuti Perayaan Ching Ming ( menziarahi kubur nenek moyang ) , kami ke Tesco awal pagi Isnin.

Untuk mengelak kesesakkan di bandar Rawang, belok kiri di simpang depan MayPlastik, Sg. Choh terus melalui Jalan Rawang Perdana sehingga keluar di persimpangan lampu isyarat Taman Kenanga ( kampung tersusun ) depan Shell.


1- Kilang May-Plastics ( selepas Petronas Sg. Choh)
2 – Pusat Kesihatan Rawang Perdana
3- Shell

Jalan ini agak jauh tetapi tak perlu melalui bandar Rawang untuk terus ke Selayang. Sesuai untuk mereka yang kembali ke Kuala Lumpur petang Ahad dari arah utara.

Saya suka gambar ni.. pili bomba dan kawan-kawannya dari Syabas dan Pos Malaysia.


Saya tak pasti kesemua pili bomba di kawasan ini berfungsi atau tidak kerana bukan satu tetapi kesemua yang kami nampak berkeadaan begini.

Kawasan Jalan Rawang Perdana ini adalah kawasan industri. Kilang² besar di kini dan kanan jalan.  Tetapi kesmua pili bomba yang berada di sepanjang jalan ini dalam keadaan rosak.

Sedih saja tengok pili bomba ini.  Mungkin pili bomba ini memang tidak digunakan lagi atau ada pili gantian lain.

Gambar dan entri ini adalah untuk peraduan Cabaran Foto Pili Bomba yang menawarkan hadiah² menarik yang sukar untuk dilepaskan.

Peraduan ini anjuran ondscene.my dan mendapat kerjasama erat Jabatan Bomba dan pemenangnya akan diumumkan Mei nanti bersempena Hari Bomba Sedunia.

enti ni tentang pili bomba je, tapi makcik ni merepek segala bagai
dari jalan shotcut sampailah jumpa blogger

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. hee ada jugak contest pili bomba gud luck kak kujie 😀
    Jom terjah post menarik dari puanbee ..A MOTHER’S HEART IS THE CHILD’S SCHOOLROOM DON’T YOU THINK SOMy Profile

  2. Contest yang terbaik.

    Walaupun pili bomba macam tak ada yang menarik untuk dilihat, tapi peranannya cukup besar kepada masyarakat.

  3. alamak kak ujie~pili bomba dan rakan-rakan tu sangat sweet llah!!!huhu
    Jom terjah post menarik dari landax ..PhotoShoot @ PaddyField dan Tractor DriftMy Profile

  4. pili bomba kat umah saya terjada dengan cantik…. takde masalah….

    heheheh
    Jom terjah post menarik dari zikri ..UniFi ROCKSMy Profile

  5. kat tempat kami kampung takde pili bomba kak…tahun lepas rumah makcik saya terbakar pun guna air longkang dengan air sungai sebab kami ni dok kat kunci air…
    Jom terjah post menarik dari azura ..Ayat ayat cintaMy Profile

  6. betapa tak terjaganya kemudahan yang ada…
    Jom terjah post menarik dari yusri ..5 Blog paling kerap di lawati- Kenapa dan MengapaMy Profile

  7. betul tu..
    Jom terjah post menarik dari zul ..Segmen Review Dalam Review Bersama Pembawa WacanaMy Profile

  8. tak sabar nak tunggu pemenang contest tu, jumpa di dataran merdeka 7 dan 8 mei ni yer…

    by the way thanks kakjie, walaupun sibuk2 mengemas rumah, sy hanya tukang tengok je, hehe
    Jom terjah post menarik dari mijie ..Kisah hantu di ofis kuMy Profile

  9. Mrs.Ayie says:

    Selamat berjaya.

    * Bila ada, pili bomba ni tak dijaga. Tapi bila ada kebakaran barulah sedar dan menyesal sebab tak jaga pili bomba.
    Jom terjah post menarik dari Mrs.Ayie ..Siap atau tidakMy Profile

  10. Assalamualaikum,
    Teringin jugak nak sertai edisi kejar pili bomba ni, tapi…tak dan nak kejar.

    Kalau tiba-tiba tersepak, bolehlah masuk kot
    Jom terjah post menarik dari Anyss ..Blog Yang Aku Tak BacaMy Profile

  11. saya sempat jumpa 3 jea pili bomba .. dah lama tak jumpa yg merangkumi ciri2 yg dikehendaki .. campur malas nak cari kot .. hehe .. x sabarnya tunggu keputusan 😛
    Jom terjah post menarik dari Zqah ..Cuti-cuti Langkawi Part 2My Profile

  12. Bagus jugak buat contest macam tu.
    Boleh bagi kesedaran sikit kat masyarakat yang pili bomba tu penting.
    Jangan nak vandalisme sangat. 😉
    Jom terjah post menarik dari NailahAzman ..Bila Suami Cari Duit Lebih My Profile

  13. bagus juga ada contest camni, bleh bagi kesedaran kepada masyarakat
    Jom terjah post menarik dari nasslimdiet2 ..Testimoni SD2 dari Sungai BulohMy Profile

  14. suatu hari nanti pasti akan tahu.. akibat mengabaikan pili bomba ni..
    Jom terjah post menarik dari Mus ..Khasiat Buah PisangMy Profile

  15. barangkali ada perancangan yg jauh ke hadapan yg kita tak nampak dan menjadikan pili bomba liar itu disitu sebagai batu tanda.. hehehehhe
    Jom terjah post menarik dari maza ..Garden of Eden- Contest Organised by Gubuk Kecil Kembara JalananMy Profile

  16. wandisini says:

    macam aduan rakyat lak
    Jom terjah post menarik dari wandisini ..Tak Boleh Makan Nasi LemakMy Profile

  17. decrewz says:

    Ramai yang ambil remeh temeh je benda ni tapi bila jadi kebakaran, mende nilah yang mula2 nak cari..
    Jom terjah post menarik dari decrewz ..Episod 1 – Kisah Benar Lagenda Budak Setan Ruby &amp ShahMy Profile