Wanginya merpati putih

Jam 6.30 pagi… wangi-wangi semerbak mencuri masuk bersama dinginnya bayu pagi….tak sabar tunggu siang

Rupanya “Merpati Putih” melebarkan sayapnya!

Rumah saya berbau aroma hutan rimba hari ini. Bukan satu tetapi lebih dari 5 jambak .

Ini gambar yang saya ambil petang semalam sewaktu merpati putih belum berkembang. Memang bentuknya seperti seekor burung merpati

Nama Tempatan: Anggerik Merpati
Nama Saintifik: Dendrobium Crumenatum
Nama Lain: Anggerik desa,orkid merpati, sepulih anggerik, sakat harum, tokmaisi,orkid desa,pigeon orchid, white dove orchid,daun seputih tulang, anggerik bawang, bunga angin.

Bunga ini kembang dan berbau hanya sehari.

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

56 thoughts on “Wanginya merpati putih”

  1. pembetulan ye sally, ia bukan pokok parasit tapi menumpang dipokok lain tapi tak membunuh pokok yg ditumpangnya.

  2. Oh… ingatkan hantu tadi. Bunga rupanya… sabau aje aku. Cantik bunga tu. Merpati putih nama dia? Canggih.

    ODs last blog post..Peningku Sudah Hilang… He he he…

    1. hehehe..ni imagine sangat le..bab2 hantu2 ni
      dah le kt tv tu skrg ni asik citer hantu je…. :mrgreen:

      mmg mcm burung merpati putih…suci murni :mrgreen:

  3. uh, lawa lah..
    xpernah jumpe lagi ni…
    kenapa die kembang n berbau sehari je?

    spatts last blog post..Survey Nombor 3…

    1. oooo…kak jie membesar kat kampung mmg biasa tgok pokok ni
      mmg org tak pandang pun….

      tapi benda2 yg jarang org tanam lah kakjie suka

      sebab apa?

      bunga dia tahan sehari je….esok tu dah kuncup balik
      lusa tu dah jatuh….ke tanah

  4. mm,nape kak jie tak copy paste baunye kat sini..hehe..nak bau jugak.. :mrgreen:

    special la bunga ni sbb bunganya dahla kembang sehari je,dn mewangi.. pastu esok tup2 dah gugur semua.. bayangkanla kalau tuan die blk kg ke time tu,frustla blk2 tgk bunga dah berterabur atas lantai.. πŸ™‚

    1. hehehehe….. itu lah..kalau video kejap je dah boleh upload kat youtube
      bau2 ni..secanggih pun hanya dapat di hidu bila diguris dari kertas
      ingat lagi dulu2..kalau ada promosi minyak wangi, ada kertas yang diguris keluarkan bau kat majalah …selalunya majalah wanita :mrgreen:

      skrg ni tgok masih ada, tapi dah kuncup…esok mungkin ada lagi..belum gugur semua..tapi dah tak kembang..dia kembang sehari je…begitu bernilai :mrgreen:

  5. Saya pun tanam (sebenarnya ambil dari atas pokok – tumbuh meliar) orkid merpati dan ikat di potongan kayu.

    Aduhai! Wangi semerbak sehari suntuk. Memutih tangkainya.

    1. Saya masukkan dalam kelapa yang dikosongkan…jadi pasu dan digantung. Ada yang saya ikat di tunggul kayu dicelah2 pagar rumah

      wangi..tapi sayangnya cuma sehari

  6. Hmmm baunya sampai ke Blog ler……
    Ops rupanya bau perfume saya…

    hashim habeeds last blog post..Misteri Bayi menangis

    1. hehehehe….. bau orkid merpati ni agak keras, menusuk bau dia
      mungkin bukan wangi dalam erti kata wangi sebenarnya
      tetapi mmg bau hutan rimba

  7. wah2 canteknye orkid πŸ˜€
    klu saye tercium bau wangi2 ni.. takdenye berani nk kuar jenguk..
    lagi kunci pintu rapat2 adela πŸ˜† πŸ˜† πŸ˜†

    mrs azmis last blog post..interview~

  8. memula tu kita ingat apa la… rupa2nya cerita pasal bunga… πŸ˜›

    shays last blog post..AiMi CorNeR..

  9. klu wangi camtu, takyah beli ambi pur, glade.. jimat skit…
    tp nak cari plak masalah… πŸ˜€

    last2 beli ambi pur ngan glade gak…
    hehehehehe…

    1. rumah sy sangat kurang pokok berbunga….semuanya pokok daun hijau
      saya peminat hijau yang fanatik
      ‘kipas susah mati’ :mrgreen:

  10. kenapa betul2 cam merpati? merpati pon ada kembang kucup ke?

    |1f34|-|1r3s last blog post..Using GPS to track people instead of calculating location

  11. mmmm..seperti terbau sampai ke sini bau yg wangi itu bila melihat tajuk dan bunga yang telah kembang itu. mmmmm….(tarik nafas sambil cuba membayangkan wangi bunga tu..)

    macam pernah tengok bunga tu.

    errmm, kat kampung ade kot..

    fiezabaiduris last blog post..Spesies katak kecil ditemui

    1. heheh…bau dia mmg kuat dan tajam
      pekat dan bukan wangi mcm minyak wangi tu
      busuk la juga…tapi original bau hutan πŸ˜†

  12. Salam,

    Arwah atuk saya suka tanam pokok bunga terutama pokok anggerik dan kekwa. Melihat gambar di atas buat saya terkenang kepadanya. Saya tak pasti dia ada tanam specis yg mcm ni tapi nampak cantik bunga ni. Saya tak pandai bercucuk tanam, so tgk gambar aje. Tapi hati memang teringin nak hijau kan sekeliling rumah dgn pokok-pokok sebegini.

    Ismail Ns last blog post..Get Into My Blogroll

    1. Salam… orkid ini memang berasal dari hutan….zaman dulu2 selalu nampak kat pangkal pokok getah…bila berbunga berbau semerbak. Bau yang sgt kuat tapi hanya dapat dipandang dari bawah.

      Saya hanya berminat tanaman hijau, tidak banyak pokok yang berbunga yang saya tanam

      Terimakasih kerana singgah di taman saya hari ini… :mrgreen:

  13. Kt kg saya panggil anggerik jer. Tumbuh menumpang kt pokok kelapa atau pokok pelam. Anggerik ni sejenis parasit.
    Bunga nya putih dan memang sgt wangi terutama waktu pagi.
    Dulu-dulu nak gi sekolah pagi-pagi mandi telaga, selalu tercium bau anggerik.

    Kak Jie tanam mcm mana ya? Dlm pot gantung mcm biasa ya?

    sallys last blog post..what a wonderful story.

    1. bukan….anggerik bukan parasit
      dia proses makanan sendiri

      kak jie ambil dari hutan, tanam..erk..bukan tanam…kak jie masukkan dalam kelapa yg kosong isinya….masih bersabut…siram..lama2 dia akan lekat sendiri.

      kalau musim hujan, ubi ( tatau nak panggil apa- yg gemok kat panggal dahan dia tu ) gemuk dan banyak air tapi kalau musim kemarau mengecut

      bau dia hanya sehari..esok pagi ada la 3-4 kuntum…semua gugur

  14. cantik!!! suka neeza tengok. banyak pulak tu…
    MIL neeza gila orkid.. pantang tengok orkid mesti nak beli/ambik tanam
    dia siap buat tempat khas utk orkid2 dia..
    neeza….. suka tengok ajeeee.. :mrgreen:

    Neezas last blog post..Cinta beralih arah..

    1. kak jie ada yg ni je neeza
      orkid moden2 lawa2…tu tak pandai nak tanam
      tak cukup sabar…
      yg ni………….senang hidup
      kak jie bagi baja pisang…dilenyek2…..
      mcm baby le pula :mrgreen:

    1. Tie….ni dari hutan
      wahhh.sah sah Tie anak bandar

      pokok ni banyak kat pokok getah, kelapa sawit
      bila time berbunga……semua bunga serentak
      tadi jiran sy cakap yg kat rumah dia pun berbunga

      yup..orked hutan

      1. Eh…….senang tak penjagaannya ??

        Nanti tanya kat mentua tu…..dia ada kebun getah…. boleh gak gantung kat wakaf buruk Tie tu, he he….

        Tie suka bunga2 yang berbau wangi ni…..

        Ties last blog post..Tidak KUPINTA

        1. senang je tie..tak perlu baja tiak ayam, taik kambing tu
          letak kat sabut2 sikit..nnt dia mencekam…hidup
          kalau lepas berbunga..jgn potong jurai2 tu..dari situlah yg akan tumbuh bunga baru nnt

Comments are closed.