Menu Berbuka Puasa : Cara Simple Buat Roti Jala

acuan roti jala

Dari minggu lepas Angah ajak buat roti jala, tetapi belum ada hari yang ‘kosong’ untuk isi slot roti jala.
Bila dia cakap nak buat sendiri, cepat-cepatlah saya cakap OK.  Dia tengah cuti , baru habis Asasi .  Bulan September nanti baru nak daftar UNIKL BMI .  Dok rumah mengadap laptop saja, baik tolong mak memasak.  Pagi sebelumnya dia mesin rumput, dia jemur kain, dia angkat kain kat ampaian.  Anak lelaki pun kena ajar buat kerja rumah.  Tapi kena suruhlah, kalau tak suruh tak bergerak juga.

Akan datang dia dah berkahwin, dapat pula isteri yang berkerja, senang untuk sama-sama buat kerja rumah.  Jangan sampai isteri meroyan luah perasaan kat facebook mengata suami sendiri. ( jauh sangat mama dia dok fikir )

Bukan susah pun cara nak masak roti jala, dia cakap dia tengok video youtube Khairul Abdullah – Cara Mudah Membuat Roti Jala Tanpa Acuan .  Budak sekarang, semua benda belajar kat internet, sebab tu mak dia ni pun kena catch- up dengan generasi anak-anak.

Menu berbuka puasa Puding Roti Karamel sebelum ini pun dia yang buat..senang mak naaaakkkk!

Kalau nak mula belajar buat biskut raya , bole klik di sini – Keunikan Biskut Raya

 

Cara Buat Acuan Roti Jala

cara buat acuan roti jala
Cari botol air minumam, tebuk lubang halus pada penutupnya.  Tool baru ni… dah habis semester baru dapat! Kalau tak ada benda ni, guna paku yang dipanaskan dan cucuk je kat penutup botol.

cara buat roti jala
Tuang bancuhan adunan roti jala ke dalam botol.
acuan roti jala
Mulalah beraksi  MasterChef untuk membuat roti jala menggunakan acuan buatan sendiri.

Senang saja kan, anak bujang yang baru-baru belajar memasak pun boleh buat roti jala.  Nak menyediakan resepi dan bahan untuk memasak roti jala pun tak remeh.  Tak bersepah rumah.

 

Resepi Roti Jala

  • 1 cawan tepung gandum
  • 150ml susu
  • 150ml air
  • 1 biji telur
  • 3 sudu butter yang dicairkan
  • secubit garam
  • secubit kunyit

Cara Masak Roti Jala

  • Blend susu, air, telur.  Kemudian masukkan butter yang telah dicarikan. Blend lagi.
  • Masukkan tepung, garam dan kunyit.  Blend
  • Tapis dan masukkan ke dalam botol acuan.

Senangkan nak buat roti jala ni.  Bahan yang digunakan pun mudah dapat.  Tapiiiiiiiiiiiiiii…….. kalau beli kat Pasar Ramadan, 5 ketul harganya RM2.00.  Kalau seorang makan , cukuplah.  Kalau sekeluarga ada seorang istei atau beberapa orang isteri , bengkok juga nak membeli.

Bentuk roti jala Angah buat ni tak cantik macam tangan mak-mak yang dah biasa pegang senduk , maklumlah budak tak ada pengalaman.  Tetapi rasa dah cukup sedap.

Roti jala sedap bergantung kepada adunan dan kuah.  Saya buat kari ayam sebagai kuah roti jala.  Semua orang tau buat kari ayam, kan.  Bezanya kentang dan ayam dipotong dadu kecil-kecil.

Anaknya memasak, mak buat apa?

Ha ha ha… bergossip kat WhatsApp!

sembang Kiah Propa

Yanmie pun buat roti jala.  Menu berbuka puasa yang sama.

Kemudian sesambil dok bersembang online, anak saudara saya datang hantar satu bekas roti jala.

Semalam adalah Hari Roti Jala Sedunia!

61 Replies to “Menu Berbuka Puasa : Cara Simple Buat Roti Jala”

  1. menarik sggh cara yg diaplikasikn. sy ada acuan roti jalan tue. tapi … time buat asyik tersumbat jerk lubang acuan. walau tak cantik pun janji kenyang sudah.
    Jom terjah post menarik dari yana ..Rawatan XRay HSGMy Profile

  2. mak dia memang tukar propa dlm group haha, tapi untunglah ada anak laki yg boleh harap 🙂

    p/s : kak jie, solder tu sy pun tak terbeli2 lagi…hajat dah lama nak beli

Comments are closed.