Harga Setem Surat Biasa Dan Kad Raya

Dah lama tak gunakan perkhidmatan pos untuk mengirimkan surat. Dulu harga setem hanya 30 sen. Bila dekat-dekat musimperlu menjejak kaki ke pejabat pos untuk kirimkan kad selamat hari raya, tercari-cari juga harga setem untuk surat biasa dan kad raya.

Maklumat dari pos.com.my, surat biasa dan kad raya adalah dalam kategori ‘mel standard’ yang bermaksud suatu surat yang bersampul yang boleh dilentur dan yang memenuhi syarat-syarat yang berikut:

Berat Maksimum sehingga 50gm.

Saiz

  • Minimum :140 mm (panjang) x 90 mm (lebar)
  • Maksimum: 250 mm (panjang) x 165 mm (lebar)

Ketebalan

  • Ketebalan Minimum : 0.25 mm
  • Maksimum: 6.00 mm

Ketebalan

  • Kertas yang tidak berkilat dan berwarna putih atau mempunyai ton warna yang lembut di bahagian hadapan sampul
  • Tidak dicetak timbul dan tidak mengandungi apa-apa tebukan
  • Dilekatkan sepenuhnya

 

 

ukuran surat yang boleh digunakan

Harga setem untuk surat standard ( termasuk kad raya )

  • Sehingga 20gm 0.60 sen
  • Lebih 20gm – 50gm 0.70 sen

Pejabat pos dibuka setiap hari

  • Isnin – Jumaat : 8.30 pagi to 8.00 malam
  • Sabtu: 8:30 pagi to 5:00 ptg

( kecuali Sabtu pertama setiap bulan atau Cuti Umum )

 

Ini lagi satu maklumat, sampul surat berwarna terang tidak dibenarkan.

Surat yang digam atau tidak, harga setem adalah sama iaitu 60 sen.

Oktober 2010 kali terakhir saya pos surat menggunakan sampul surat panjang biasa yang berwarna cokelat yang diisikan sekeping cek,  dikenakan setem  0.80 sen.

 

Harga setem terkini EDIT 23/7/2012 –  Harga setem untuk semua kad perayaan sehingga 13 Februari 2013 ialah 50 sen

Pos Malaysia mengumumkan kadar rata 50 sen bagi pengeposan kad ucapan perayaan-perayaan utama di Malaysia seperti Hari Raya Aidilfitri, Deepavali, Krismas dan Tahun Baru Cina ke mana-mana destinasi seluruh Malaysia.

Kadar ini boleh digunakan untuk menghantar kad ucapan dalam pelbagai saiz, dengan berat tidak melebihi 50 gram.

  1. Kalau sampul surat size 114mm X 248 berapa pulak harga setem nak dilekat kn?

  2. saya na tanya.klau saya hantar surat yang berukuran A4,dlm ye ada 12 helai kertas untuk dihantar dari johor ke shah alam. agak ye berapa harga setem yang patut saya beli?

  3. biasenye bape hari surat biase utk smpi ke destinasi? cth dr jhr ke pahang..baru2 ni sy ad pos surat melebihi 50g dgn setem rm1….boleh sampai x?

  4. slm, nk tnya. kalau dah TERpost surat size A4 dgn stem 50sen, apa yg akan TERjadi? haha. surat tu akan dihantar jgak ke?

  5. Sebenarnya harga setem untuk tahun ni (2012) berapa? 50 sen ke? Saya ada beli setem 50 sen. Kalau nak hantar surat boleh lekatkan ke tidak? Atau terus hantar macam tu je tanpa lekatkan dia. Ada orang kata 60 sen. Pening kepala.

  6. 60 sen harga setem sekarang..tapi tradisi menghantar kad raya haruss diteruskan.. ehehe. tapinya kena kurangkan kuantitilah gamaknya…huhu..

    tau tak bila boleh pos kad raya last untuk raya tahun nie??
    Jom terjah post menarik dari skyb4pinky ..Malunyee saya… ^_^My Profile

    • boleh…lekatkan pada sampul surat tu 3 keping = 60 sen
      sekarang ada promosi dari Pos Malaysia untuk setem kad raya , 50 sen saja. Letak setem 20 sen 2 keping dan beli sen 10 sen sekeping lagi, cukupkan nilainya 50 sen

      tak semestinya setem yang dilekatkan itu dalam bentuk sekeping…beberapa keping setem pun boleh asalkan nilainya mencukupi

  7. Mase baru2 naik dulu, adik tengah sebuk nak hantar kad kawin. Kad kawin harge dpt 70 sen sekeping..tp nak hantar 80 sen setemnye… rase rugi pun ade..tp nak wat mcm ne… huhuhu
    Tp mendadak gak naik nye…trus 2 kali gande…hehe
    Jom terjah post menarik dari Nadot ..Batman: The Dark Knight RisesMy Profile

  8. Walaupun banyak teknologi terkini, saya masih gemar menggunakan perkhidmatan pos. Dira suka pos kepingan-kepingan kad / poskad yang Dira beli semasa bercuti untuk orang-orang tersayang… Terasa kelainan bila mengutus kad sebegitu… Pernah juga terasa ingin terbang ke sisi penerima mendengar penghargaan daripada mereka.. ^_^
    Jom terjah post menarik dari HAdira Kifly ..Masih Jatuh MengalirMy Profile

      • Betul tu.. Tak ramai yang suka menghantar pos peribadi.. Seingat Dira, surat peribadi terakhir yang Dira dapat adalah masa di sekolah menengah. Itu pun kiriman surat daripada saudara yang sedang merantau di Kemboja-Vietnam-Laos untuk sesi pembelajaran fotografi di sana. Lepas tu, memang tak ada lagi dah..

        Walaupun rajin mengutus kad / poskad, tapi nak mendapat balasan kiriman tu, humangai…. orang kata, bak menunggu bulan jatuh ke riba.. hiks!
        Jom terjah post menarik dari HAdira Kifly ..Godaan Semasa ke Bazar RamadhanMy Profile

  9. punya la lama tak guna perkhidmatan posmen sebab asyik guna email je..sekali tu hantar surat lekat setem 30sen..katanya tak sampai2..lalu dihantar semula masih menggunakan setem 30sen..tetap tak sampai2 jugak..selepas bersoal jawab dengan kerani kaunter pejabat pos (setelah menunggu giliran hampir sejam semata-mata untuk bertanyakan masalah surat yang tak sampai tu), rupanya ianya kesilapan diri sendiri yang tak updated dengan isu setem..

    cuma yang jadi persoalannya, kemana agaknya dua surat yang tidak dihantar tu pegi ye ?
    Jom terjah post menarik dari pipoq ..28 tahun tersalah imaginasiMy Profile

  10. urusan surat menyurat dengan pos malaysia ni dilakukan hanya untuk hantar borang contest saja sebelum ni… tp bila dh nak puasa ni, kad raya tetap dihantar kepada kenalan cuma kad yg di hantar tu tak sebanyak dulu…. kos setem skrg boleh tahan harganya…. 🙂
    Jom terjah post menarik dari zie fauzi ..29 Minggu – Scan 3D 4DMy Profile

    • uik..tak yakin?

      pernah ada masalah sebelum ni ke?

      surat biasa, selalu guna mel biasa, lekat setem…kerap hantar cek kepada bank
      kalau surat penting, memang guna poslaju atau pos ekspress
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Bubur Lambuk Dan Senjata LidahMy Profile

  11. saban hari dah ramai yg lupakan perkara ini…jom kengkawan kita hidupkn kembali, dok asyk mms ja ucapan raya

  12. Ohh, dah 60 sen! rasenye 2 tahun lepas 30 sen jer.. tapi seronok kan kalau dapat kad raye.. hati berbunga2 gitu..hehe
    Mungkin satu masa nnti kad raya tinggal nostalgia aje.. btw, sy masih excited nak beri kad raya pd family dn member2 sekerja.. Kak Jie pula..? : )
    Salam Ramadhan & selamat berpuasa buat Kak Jie dan sahabat semua..
    Jom terjah post menarik dari nadinezuharra ..:: Tips Segar Sepanjang RamadhanMy Profile

  13. Dah jarang terima kad raya .. Bila pos kad raya pun depa balas guna sms … MUngkin kerana itu semangat Raya bagi generasi skrg atau zaman skrg dah tak macam dulu2 …
    Jom terjah post menarik dari Zanaa Sensei ..Kiraan FidyahMy Profile

  14. saya baru je pos surat tadi, memang selalu tersasul tampal setem 30 sen sekeping je. Rupa-rupanya kena ada dua kepinglah sebab nak jadikan 60 sen.

    Nasib baik setem cantik, gambar bunga kertas bougenvilla.
    Jom terjah post menarik dari faizul ..Patutkah aku ada domain sendiri?My Profile

  15. Pingback: Harga Setem Surat Biasa Dan Kad Raya | Hidup Biar Sedap.

  16. Salam Alaiyka.

    Baru hari ni ada berkira-kira nak hantar kad raya. Nasib baik Kak Jie buat entri ni, jadi boleh la tahu.

    Tulis kad raya ni memang lambat sikit banding anta sms atau mms, tapi stail ucap via sms, mms dan FB macam kurang sikit. Sebab senang je, lepas tu tag tag dan like like kalau kat FB tu. Hehe.

    Selamat Hari Khamis Kak Jie : D
    Jom terjah post menarik dari Incik RestNrilekS ..Ini Lukisan Cerita Tentang KawanMy Profile

  17. Tips terbaik. Lily dah lama tak hantar surat kat kawan2. Mungkin bulan ni adalah masa terbaik untuk mencubanya. Lily akui cara mengepos surat adalah sesuatu yang lebih berharga buat penerima ucapan daripada SMS. cuma tak sangka kadar bayaran pos agak mahal jugak untuk sesampul.
    Jom terjah post menarik dari LilyNrman ..Get Laid at O’Briens Irish Sandwich CafésMy Profile